به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- شی جین پینگ، رهبر چین در دیدار با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، گفت که پکن مایل است با اسلام آباد برای ساختن نسخه ارتقا یافته یک کریدور اقتصادی که دو کشور را به هم پیوند می دهد، همکاری کند.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی تلویزیون دولتی CCTV ، شریف متعهد شد که از ایمنی کارگران چینی در پاکستان اطمینان حاصل کند. در این گزارش آمده است که شریف به دولت چین برای کشته شدن پنج مهندس چینی در ماه مارس در یک بمب گذاری انتحاری در پاکستان سلیت گفت . آنها بر روی یک پروژه سدسازی در پاکستان در منطقه جنوب آسیا کار می کردند.

کریدور اقتصادی چین و پاکستان شامل ساخت و بهبود راه‌ها و سیستم‌های ریلی برای اتصال منطقه سین کیانگ غرب چین به بندر گوادر پاکستان در دریای عرب است. این بخشی از طرح کمربند و جاده شی برای افزایش تجارت با ایجاد زیرساخت ها در سراسر جهان است.

سی‌تی‌وی گزارش داد، شی گفت امیدوار است که پاکستان امنیت پرسنل و پروژه‌های چینی را تضمین کند.

قبل از این دیدار ، شی جین‌پینگ با ژراردو آلکمین معاون رئیس‌جمهوری برزیل دیدار و اظهار داشت: این دو کشور به عنوان کشورهای بزرگ در حال توسعه و بازارهای نوظهور، دارای منافع گسترده راهبردی و مشترک هستند. وی افزود: پکن مایل است ضمن تحکیم همکاری با برازیلیا در زمینه های سنتی، روابط خود را در زمینه هایی همچون اقتصاد سبز، اقتصاد دیجیتال، اجرای مشترک ابتکار «یک پهنه، یک راه»، راهبردهای توسعه برزیل مانند «صنعتی‌سازی مجدد» و «مسیر یکپارچه آمریکای جنوبی» تقویت کند.

معاون رئیس‌جمهوری برزیل نیز در این دیدار، فقرزدایی صدها میلیون نفر از جمعیت چین را یک معجزه جهانی ارزیابی و تاکید کرد که تجربه های پکن در این عرصه برای کشور متبوعش قابل استفاده است. آلکمین با بیان اینکه کشورش متعهد به دستیابی به رشد فراگیر و پایدار است، افزود: برزیل مایل به تقویت همسویی راهبردی با چین است.

معاون رئیس‌جمهوری برزیل خاطرنشان کرد: برازیلیا و پکن متعهد به حفظ چندجانبه‌گرایی و تجارت آزاد هستند. وی ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری شرکت های چینی در برزیل، آنها را به مقابله با تغییرات اقلیمی، گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه‌هایی همچون توسعه زیرساخت‌ها، کشاورزی، معادن و خودروهای الکتریکی دعوت کرد.

 

 

 

منبع: وب سایت خبری AP NEWS

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.