گزارش کدهاي تعرفه، ماليات و مقررات مرتبط با صادرات محصولات پليمري و پتروشيمي‌به برزيل به طور اجمالي به شرح ذيل ارائه مي‌گردد:

در اين گزارش سعي شده است تا توضيحات کاملي در زمينه کدهاي تعرفه، ماليات و ساير مقررات واردات کودها، پليمرها و محصولات پتروشيمي ارائه گردد. مشتريان بالقوه برزيلي براي خريداري محصولات پتروشيمي‌کشورمان نيز بر اساس حوزه فعاليت معرفي شده اند. البته لازم به ذکر مي‌باشد بسته به کشور مبدأ صادراتي، در زمينه قوانين و تعرفه‌هاي اعمالي از سوي نهادهاي ذيصلاح برزيلي تفاوت‌هايي در نظر گرفته شود (براساس توافقات تجاري موجود بين برزيل و کشورهاي مختلف). به پيوست ليست تعرفه‌هاي گمرکي کامل کشور برزيل که قابليت جستجو براساس نام و کد تعرفه محصولات مختلف را دارد جهت اطلاع شرکت‌هاي ايراني تقديم مي‌گردد. همچنين جدول واردات برزيل در سال 2022 در زمينه محصولات پتروشيمي (سرفصل‌هاي32، 27 و 39) بر اساس نام کشورهاي صادرکننده و کد تعرفه شش رقمي‌به پيوست گزارش موجود مي‌باشد. برزيل در سال 2022 در سه کد تعرفه مذکور، وارداتي به ميزان حدود 85 ميليارد دلار و به وزن حدود 116 ميليون تن داشته است.

کدهاي تعرفه:

برزيل از سيستم طبقه بندي تعرفه نامگذاري مشترک مرکوسور (NCM) استفاده مي‌کند که بر اساس سيستم هماهنگ (HS) است و توسط تمام کشورهاي مرکوسور (آرژانتين، برزيل، پاراگوئه و اروگوئه) استفاده مي‌شود. در اينجا برخي از جزئيات کلي در مورد ماليات و کدهاي تعرفه براي صادرات کود، پليمر و محصولات پتروشيمي‌به برزيل آمده است:

کودها، پليمرها و پتروشيمي‌ها بر اساس ترکيب و کاربرد مورد نظر، کدهاي NCM منحصر به فرد خود را در برزيل دارند. کدهاي NCM براي اين محصولات به شرح زير است:

– کودها: NCM 31.02

– پليمرها: NCM 39

– پتروشيمي: NCM 27

ماليات:

در برزيل، کودها، پليمرها و محصولات پتروشيمي وارداتي مشمول ماليات‌هاي مختلفي از جمله عوارض واردات، ماليات محصولات صنعتي  (IPI) و مشارکت‌هاي اجتماعي کالاهاي وارداتي (PIS/COFINS) هستند.

نرخ حقوق ورودي براي اين محصولات بسته به کد NCM خاص مي‌تواند متفاوت باشد و نرخ هاي آن از صفر تا 14درصد متغير است. نرخ IPI معمولاً 10 درصد است، اما بسته به نوع محصول و مبدا آن مي‌تواند متفاوت باشد. نرخ PIS/COFINS به ترتيب 2.1 درصد و 9.65 درصد است و بر اساس ارزش واردات محصول به اضافه ساير ماليات هاي قابل اعمال محاسبه مي‌شود.

توجه به اين نکته ضروري است که نرخ هاي مالياتي و کدهاي تعرفه مي‌تواند در طول زمان تغيير کند و بسته به محصول خاصي که وارد مي‌شود مي‌تواند متفاوت باشد.

واردات محصولات پتروشيمي‌به برزيل تابع مقررات مختلفي است که بسته به نوع محصول وارداتي ممکن است متفاوت باشد. در اينجا برخي از قوانين کلي وجود دارد که بايد در هنگام واردات محصولات پتروشيمي‌به برزيل در نظر بگيريد:

1- ثبت در ANP: محصولات پتروشيمي‌بايد قبل از واردات در آژانس ملي نفت، گاز طبيعي و سوخت هاي زيستي (ANP) ثبت شوند. ANP مسئول تنظيم واردات، توليد و تجاري سازي محصولات پتروشيمي در برزيل است. واردکنندگان بايد براي هر محصولي که قصد واردات آن را دارند، مجوز ANP يا ثبت نام دريافت کنند.

2- انطباق با استانداردهاي فني: محصولات پتروشيمي‌بايد با استانداردهاي فني برزيل مطابقت داشته باشند، مانند استانداردهايي که توسط انجمن استانداردهاي فني برزيل (ABNT) يا موسسه ملي مترولوژي، استانداردسازي و کيفيت صنعتي (INMETRO) ايجاد شده است. اين استانداردها کيفيت و ايمني محصولات پتروشيمي وارداتي را تضمين مي‌کند.

3- مقررات زيست محيطي: واردکنندگان بايد از مقررات زيست محيطي برزيل پيروي کنند که توسط موسسه محيط زيست و منابع طبيعي تجديدپذير برزيل (IBAMA) نظارت مي‌شود. اين مقررات شامل الزامات مربوط به ذخيره سازي، جابجايي و دفع ايمن محصولات پتروشيمي است.

4- ترخيص کالا از گمرک: کليه محصولات پتروشيمي وارداتي بايد مراحل ترخيص کالا از گمرک برزيل را طي کنند که شامل ارائه مدارک لازم به گمرک برزيل شامل فاکتور تجاري، ليست بسته بندي و بارنامه مي‌باشد. واردکنندگان نيز بايد ماليات و عوارض مربوطه را بپردازند.

5- حمل و نقل: محصولات پتروشيمي‌بايد با رعايت مقررات برزيل براي حمل و نقل کالاهاي خطرناک حمل شوند. اين مقررات شامل الزامات مربوط به بسته بندي، برچسب زدن و اسناد حمل و نقل است.

مشتريان بالقوه محصولات پتروشيمي در برزيل:

چندين شرکت و تعاوني در برزيل وجود دارند که براي فعاليت خود به مواد خام مشتق از محصولات پتروشيمي نياز دارند:

1- Braskem: براسکم بزرگترين شرکت پتروشيمي در برزيل است و توليد کننده عمده مواد اوليه پتروشيمي مانند اتيلن، پروپيلن و پلي اتيلن است. اين شرکت مواد اوليه را براي طيف وسيعي از صنايع از جمله خودروسازي، ساخت و ساز، بسته بندي و نساجي تامين مي‌کند.

2- پتروبراس: پتروبراس شرکت نفت و گاز دولتي برزيل است که مواد پتروشيمي از جمله بنزن، تولوئن و زايلن را نيز توليد مي‌کند. اين شرکت مواد اوليه را براي بخش هاي مختلف از جمله صنايع پلاستيک، نساجي و ساختمان تامين مي‌کند.

3- Copagaz: کوپاگاز يک تعاوني برزيلي است که LPG (گاز نفت مايع) را بين مشتريان تجاري و مسکوني توزيع مي‌کند. LPG يک محصول پتروشيمي است که به طور گسترده اي به عنوان سوخت براي پخت و پز، گرمايش و حمل و نقل استفاده مي‌شود.

4- Fertilizantes Heringer: يک شرکت برزيلي است که کودهاي توليد شده از محصولات پتروشيمي مانند آمونياک و اوره را توليد و توزيع مي‌کند. اين شرکت مواد اوليه صنعت کشاورزي را تامين مي‌کند.

5- Suzano: سوزانو يک شرکت برزيلي است که محصولات خمير و کاغذ توليد مي‌کند که از محصولات پتروشيمي مانند ليگنين و روغن قديل به دست مي آيد. اين شرکت مواد اوليه صنايع بسته بندي، چاپ و انتشارات را تامين مي‌کند.

شرکت هاي متوسط و کوچک زيادي در برزيل وجود دارند که براي فعاليت هاي خود به مواد خام مشتق از محصولات پتروشيمي نياز دارند. در اينجا چند نمونه از صنايع و شرکت هايي که از اين مواد اوليه استفاده مي‌کنند آورده شده است:

1- صنعت پلاستيک: صنعت پلاستيک يکي از بزرگترين مصرف کنندگان محصولات پتروشيمي در برزيل است. شرکت هاي متوسط و کوچک که محصولات پلاستيکي مانند بسته بندي، ظروف و اسباب بازي توليد مي‌کنند به مواد اوليه اي مانند پلي اتيلن، پلي پروپيلن و پلي استايرن نياز دارند.

2- صنايع شيميايي: صنايع شيميايي در برزيل طيف وسيعي از شرکت ها را شامل مي‌شود، از جمله مشاغل متوسط و کوچک که مواد شيميايي مانند حلال ها، رزين‌ها و چسب ها را توليد مي‌کنند. اين شرکت ها به مواد اوليه مانند اتيلن، پروپيلن و بوتادين نياز دارند.

3- صنعت نساجي: صنعت نساجي در برزيل محصولات پتروشيمي مانند پلي استر، نايلون و الياف اکريليک را نيز مصرف مي‌کند. شرکت هاي متوسط و کوچک که منسوجات را براي پوشاک، اثاثه يا لوازم داخلي و ساير کاربردها توليد مي‌کنند به اين مواد اوليه نياز دارند.

4- صنعت رنگ و پوشش: صنعت رنگ و پوشش در برزيل از محصولات پتروشيمي مانند رنگدانه‌ها، حلال ها و رزين‌ها استفاده مي‌کند. شرکت هاي متوسط و کوچکي که رنگ، پوشش و ساير روکش ها توليد مي‌کنند به اين مواد اوليه نياز دارند.

5- صنعت چسب: صنعت چسب در برزيل از محصولات پتروشيمي مانند لاستيک مصنوعي، اکريليک و رزين‌هاي اپوکسي استفاده مي‌کند. شرکت هاي متوسط و کوچک که براي کاربردهاي مختلف چسب توليد مي‌کنند، مانند خودروسازي، ساختماني و بسته بندي، به اين مواد اوليه نياز دارند.

برخي از مرتبط ترين شرکت ها در هر يک از زمينه‌هاي ذکر شده شامل موارد ذيل مي‌باشد:

1- صنعت پلاستيک:

1- Braskem: همانطور که قبلا ذکر شد، اين شرکت بزرگترين شرکت پتروشيمي در برزيل و توليد کننده عمده پلي اتيلن، پلي پروپيلن و ساير رزين‌هاي پلاستيکي است.

– Bemis: يک شرکت چند مليتي که محصولات بسته بندي انعطاف پذير و سفت و سخت از جمله بسته بندي مواد غذايي و بسته بندي پزشکي را توليد مي‌کند.

– Plastipak: توليد کننده پيشرو در بسته بندي‌هاي پلاستيکي براي صنايع نوشيدني، مواد غذايي و کالاهاي مصرفي.

2- صنايع شيميايي:

– BASF: يک شرکت شيميايي بين المللي که طيف وسيعي از مواد شيميايي و مواد را براي صنايع مختلف از جمله خودروسازي، ساختمان سازي و کشاورزي توليد مي‌کند.

– Dow: يک شرکت چند مليتي که مواد شيميايي، پلاستيک و محصولات کشاورزي توليد مي‌کند. اين يک توليد کننده عمده رزين‌هاي پلي اتيلن و پلي پروپيلن در برزيل است.

– Braskem: همانطور که قبلا ذکر شد، اين شرکت بزرگترين شرکت پتروشيمي در برزيل و توليد کننده عمده مواد اوليه پتروشيمي مانند اتيلن، پروپيلن و پلي اتيلن است.

3- صنعت نساجي:

– Vicunha: يک شرکت نساجي برزيلي که پارچه‌هاي جين، پارچه جناغي و ساير پارچه‌ها را براي صنعت مد توليد مي‌کند.

– Cedro Textil: يک شرکت نساجي که پارچه‌هاي جين و ساير پارچه‌ها را براي کاربردهاي لباس و مد توليد مي‌کند.

– Santanense: شرکتي که پارچه‌هاي جين و ساير پارچه‌ها را براي پوشاک، اثاثيه يا لوازم داخلي و ساير کاربردها توليد مي‌کند.

4- صنعت رنگ و پوشش:

– Sherwin-Williams: يک شرکت چند مليتي که رنگ، پوشش‌ها و ساير روکش‌ها را براي کاربردهاي مختلف از جمله خودروسازي، صنعتي و تزئيني توليد مي‌کند.

– AkzoNobel: يک شرکت بين المللي که پوشش، رنگ و مواد شيميايي ويژه براي صنايع مختلف از جمله هوافضا، خودروسازي و دريايي توليد مي‌کند.

– Suvinil: يک شرکت برزيلي که رنگ ها و پوشش هاي تزئيني را براي کاربردهاي مسکوني و تجاري توليد مي‌کند.

5- صنعت چسب:

– Henkel: يک شرکت چند مليتي که چسب، درزگير و ساير مواد شيميايي ويژه را براي صنايع مختلف از جمله خودروسازي، الکترونيک و ساختمان توليد مي‌کند.

– 3M: يک شرکت بين المللي که طيف وسيعي از محصولات از جمله چسب، نوار و مواد ساينده را براي صنايع مختلف توليد مي‌کند.

– Adespec: يک شرکت برزيلي توليد کننده چسب و درزگير براي صنايع مختلف از جمله خودروسازي، ساختماني و بسته بندي.

بخش پتروشيمي در برزيل، به ويژه بخش پليمر، نيازها و تقاضاهاي متنوعي از بازار دارد:

1- مواد پايدار: با افزايش آگاهي از مسائل و مقررات زيست محيطي، تقاضاي فزاينده اي براي مواد پايدار در بخش پتروشيمي وجود دارد. بازار به دنبال گزينه‌هاي سازگار با محيط زيست و زيست تخريب پذيرتر براي محصولات پلاستيکي و بسته بندي است.

2- مواد با کارايي بالاتر: بازار تقاضاي مواد پليمري با عملکرد و دوام بالاتر را دارد. اين شامل موادي مي‌شود که مي‌توانند دما، فشار و سايش بالا را تحمل کنند و همچنين موادي که خواص مکانيکي و الکتريکي بهتري دارند.

3- مواد سبک وزن: تقاضا براي مواد پليمري سبک وزن وجود دارد که مي‌توانند در کاربردهاي خودروسازي و هوافضا براي کاهش مصرف سوخت و افزايش بهره وري انرژي مورد استفاده قرار گيرند.

4- مواد قابل بازيافت: بازار به دنبال مواد پليمري است که به راحتي قابل بازيافت باشد، مانند PET (پلي اتيلن ترفتالات) که در بطري‌ها و ساير بسته بندي‌ها استفاده مي‌شود.

5- مواد مقرون به صرفه: در حالي که بازار خواهان عملکرد بالاتر و مواد پايدار است، به دنبال گزينه‌هاي مقرون به صرفه نيز مي‌باشد. اين بدان معناست که شرکت‌هاي پتروشيمي‌بايد راه‌هايي بيابند تا عملکرد و پايداري را با قيمت مناسب متعادل کنند.

به طور کلي، بازار در بخش پتروشيمي در برزيل به دنبال راه حل هاي نوآورانه اي است که مقررات زيست محيطي، اهداف پايداري و خواسته‌هاي مشتريان را براي عملکرد بهتر و مقرون به صرفه بودن برآورده نمايد. شرکت‌هايي که مي‌توانند اين راه‌حل‌ها را ارائه دهند، موقعيت مناسبي براي پاسخگويي به نيازهاي بازار اين کشور خواهند داشت.

 ضميمه 1

ضميمه 2

ضميمه3

منبع: سايت وزارت امور خارجه

انتهاي پيام

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.