به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل – در برزیل حمل و نقل کالا در داخل کشور به شیوه های جاده ای ، ریلی ، هوایی و آبی انجام می شود. ترابری ریلی در سطح کشور گسترده نیست. از آنجاکه خطوط ریلی فرسوده و کل کشور را پوشش نمی دهند عمده حمل و نقل در برزیل جاده ای انجام می شود. طبق اعلام آژانس حمل و نقل برزیل 60 درصد ترابری و حمل کالا در داخل کشور جاده ای ، 20 درصد از طریق راه آهن ، 13 درصد رودخانه ای و 4 درصد نیز هوایی و درصدی نیز با استفاده از خط لوله انجام می شود.

جاده های برزیل به سه دسته فدرال ، ایالتی و شهری تقسیم می شوند. طول جاده های فدران یا به اصصلاح ملی حدود 75 هزار و 800 کیلومتر است که از این میزان 65 هزار و 400 کیلومتر آسفالت و 10 هزار و 400 کیلومتر خاکی است.

شبکه ریلی در برزیل سی هزار و 347 کیلومتر که یک هزار و 121 کیلومتر آن برقی و در سطح 22 ایالت کشور پراکنده است.

حدود 75 هزار کیلومتر آبراه در سطح برزیل شامل مسیرهای رودخانه ای ، دریاچه، سواحل اقیانوسی و دیگر موارد وجود دارد که تقریبا در تمامی ایالت های برزیل پراکنده است.

در برزیل حدود دو هزار فرودگاه و 2600 باند فرود هواپیما وجود دارد که 721 مورد آن باندهای آسفالت هستند که از آن برای صعود و فرود هم زمان استفاده می شو.د. از این تعداد فرودگاه 657 فرودگاه دولتی(فدرال، ایالتی یا متعلق به شهرداری ها) و مابقی متعلق به بخش خصوصی است. تقسیم بندی فرودگاه ها براساس اندازه و طول باند نشست و برخاست تعیین می شود. برزیل دومین تعداد فرودگاه در مقیاس جهانی بعد از آمریکا را دارد. در سال 2023 تعداد 115 میلیون سفر هوایی خارجی و داخلی ثبت شده است که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 15 درصد رشد نشان می دهد.

وزیر بندرها و فرودگاه ها اعلام کرده است که تا سال 2026 تعداد 120 فرودگاه دیگر به تعداد فرودگاه های کشور اضافه خواهد و پیش بینی دولت در تاریخ برای حمل مسافر جابجایی 150 میلیون نفر مسافر هوایی در سال خواهد بود.

در مجموع 37 بند دریایی در حاشیه سواحل اقیانوسی برزیل قرار دارد که 11 مورد آن بندرهای بزرگ و بین المللی محسوب می شوند و از قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ برخوردار هستند.

جهت دانلود گزارش وضعیت ترابری و بنادر مهم در برزیل کلیک کنید.

 

 

 

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.