وزارت کشاورزي تلاش دارد که امنيت غذايي پايدار براي مردم ايجاد کند و همچنين براي کشاورزان و فعالان اين زنجيره امنيت ايجاد کند تا کشاوزران براي توليد مواد غذايي وظايف خود را به درستي انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک ایران و برزیل، محمدجواد عسگري رييس کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه امنيت غذايي به امنيت ملي گره خورده است گفت: کشورها براي ترقي در فضاي سلامت جامعه نياز به توليد محصولات باکيفيت و ارگانيک دارند ما براي افزايش ظرفيت صادرات نياز داريم که توليد محصولات کشاورزي باکيفيت را ارتقا بدهيم.

وي با بيان اينکه کمبود آب به يکي از مباحث عمده و اساسي روز مجامع جهاني تبديل شده است گفت: اگر بخش آب مديريت شود مي‌توان بسياري از معضلات کشاورزي را حل کرد، کشور ما در يک منطقه خشک و نيمه خشک قرار دارد به همين دليل براي حفظ آب و خاک بايد برنامه‌ريزي کنيم و از ظرفيت ديگر کشورها در اين زمينه استفاده کنيم.

اين نماينده مجلس فارس با اشاره به مراودات تجاري ايران و برزيل گفت: ايران ساليانه به 10 ميليون ذرت نياز دارد که از اين ميزان سه ميليون آن در کشور توليد مي‌شود ذرت يک محصول آب‌بر است و براي توليد يک کيلوگرم ذرت با رطوبت مناسب حداقل يک تا يک و نيم متر مکعب آب نياز است ما مي‌توانيم براي تامين نياز خود از کشور برزيل استفاده کنيم. اين کشور به دليل داشتن اقليم متنوع شرايط لازم براي تلويد اين محصول را دارد.

وي با اشاره به فضاي دوستانه ايران و برزيل گفت: ما مي‌توانيم از روابط دوستانه خود براي تامين ساير نهاده‌هاي مورد نياز کشور استفاده کنيم ساليانه کشور به 4.5 ميليون تن سويا نياز دارد اين در حالي است که تنها 300 هزار تن آن در کشور توليد مي‌شود. همچنين ما براي توليد پروتيئين سفيد و قرمز به جو نياز داريم که براي واردات آن مي‌توانيم نياز خودمان را در اين زمينه از برزيل تامين کنيم.

اين نماينده مجلس با اشاره به روابط خوب کميسيون کشاورزي ايران و  برزيل گفت: تحريم‌ها باعث نشد که روابط اقتصادي ايران و برزيل با چالش مواجه شود ما تلاش کرديم تهاتر کالا ايران و برزيل را دنبال کنيم و نيازهاي خود را با توجه به تهاتر برطرف کنيم. همچنين مجلس مشکلات پيش روي کشت فراسرزميني را حل کرده است و در حوزه قانون‌گذاري شرايط و فضا را هموار کرده است.

وي با بيان اينکه بيشترين حجم محصولات از  برزيل وارد و اقلام کمي از ايران به اين کشور صادر مي‌شود، گفت: اقلام صادراتي به برزيل شامل فرش، خشکبار و محصولات پتروشيمي محدود شده است در صورتي که مي‌توان براي افزايش ارزآوري کالاهاي بيشتري را به برزيل صادر کنيم.

عسگري با بيان اينکه در حوزه کشت فراسرزميني از برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده عقب هستيم گفت: هنوز اهداف ما در اين زمينه اجرا نشده است و بايد با سرعت بيشتري در اين زمينه ورود کنيم. اين نويد بايد داده شود که صادرات ما به برزيل مطلوب شود. کميسيون کشاورزي مجلس نيز در اين بخش با جديت ورود کرده است و تلاش دارد که ظرفيت‌هاي بالقوه را بالفعل کند و در اين بخش بايد از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي بيشتر استفاده کنيم. تلاش‌ها بايد در راستاي خدمت به مردم و در اختيار قرار دادن اقلام خوراکي به مردم صورت بگيرد.

در ادامه اين نشست محمد قرباني معاون برنامه‌ريزي اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي گفت: من از نگاه وزارت جهاد به روابط اقتصادي ايران و برزيل سخن مي‌گويم وزارت جهاد تلاش دارد که امنيت غذايي پايدار براي مردم ايجاد کند و همچنين براي کشاورزان و فعالان اين زنجيره امنيت ايجاد کند تا کشاوزران براي توليد مواد غذايي وظايف خود را به درستي انجام دهند.

وي در ادامه با بيان اينکه وظايف همه دستگاه‌ها مشخص است و افق و قله در وزارت جهاد ترسيم شده است  افق نهايي در و زارت خانه تامين امنيت غذايي براي مردم است.

قرباني با بيان اينکه از طريق سفراي اقتصادي و معاونت اقتصادي امور خارجه مي‌توان ديپلماسي کشاورزي را توسعه داد گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزي از هر گونه سياست‌گذاري مشترک براي تامين امنيت غذايي استقبال مي‌کنيم ما انتظار داريم حوزه تجارت ابزاري باشد براي توسعه کشورها. متاسفانه نگاه ما براي صادرات يک بعدي است و تلاش داريم که تعرفه‌ها را کاهش بدهيم تا بتوانيم از محل صادرات خشکبار به برزيل سود قابل توجهي عايد ما شود. ساداتي نژاد به مشارکت و ظرفيت تشکل‌ها اعتقاد دارد  و بر اين باور است که بايد نقشه راه تجارت بين کشورها تدوين شود.

وي ادامه داد: اتاق ايران و برزيل مي‌تواند نقشه راه تجارت ايران و برزيل را تدوين و در اختيار ما بگذارد و ما نيز با سياست‌هاي حمايتي با آ‌نها همراه خواهيم بود و از سياست‌گذاري لحظه‌اي اجتناب خواهيم کرد. وزير کشاورزي بر اين باور است که صادرات حتي اگر کمبود داشتيم نبايد متوقف شود و در صورت کمبود مي‌توان با واردات آن را جبران کنيم اما صادرات نبايد متوقف شود چرا که صادرات علاوه بر ارزآوري مي‌تواند انگيزه توليد را براي توليدکنندگان دو چندان کند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه اتاق ايران و برزيل در تسهيل و تسريع مبادلات تجاري مي‌تواند نقش مهمي داشته باشد گفت: تامين نهاده‌هاي کشاورزي براي امنيت غذايي پايدار، مهم و قابل توجه است. بسياري از کشورهاي توليدکننده براي توسعه کشاورزي خود کشت قراردادي را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بازرگانان براي محصولات صادراتي باغي وارد قرارداد با کشاورزان شوند در اين زمينه وزارت کشاورزي از هيچ کمکي دريغ نخواهد کرد.

قرباني در پايان گفت: وزارت جهاد کشاورزي معتقد است در عرصه واردات و صادرات محصولات مشترک مهم است متاسفانه ما پرچم مشترک نداريم اتاق بازرگاني مي‌تواند براي هر کشور يا قاره پرچم مشترک ايجاد کند. تامين مالي زنجيره کشت قراردادي در وزارت جهاد فراهم شده است و فعالان و کشاورزان مي‌توانند از بانک تسهيلات لازم در اين زمينه را دريافت کنند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام

 

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.