به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بزارگانی ایران و برزیل- سيد فخرالدين عامريان رئيس اتاق مشترک ايران و برزيل درنشست اختصاصي که با حضور سفير کشور برزيل و مديران و فعالان اقتصادي استان زنجان برگزار شد اظهار داشت: استان زنجان داراي پتانسيل و ظرفيت‌هاي زيادي است اما در اين چندين سال به دليل عدم شناخت فعاليت آن بسيار کمتر اس

اميدوار هستيم با امضا تفاهم نامه که بين اتاق مشترک ايران و برزيل و استان زنجان انجام شد شاهد همکاري‌هاي بيشتر باشيم.

عامريان بيان کرد: اتاق ايران و برزيل پنج سال است که در تهران تشکيل شده و سال گذشته نيز دفتر خود را در اين کشور برزيل افتتاح کرده که از زمان افتتاح، صادرات ايران به برزيل دو برابر شده است.

وي گفت: برزيل به صورت مستقيم چهار ميليارد دلار واردات کالا داشته که شامل کالاهاي اساسي از جمله گوشت، نهادهاي دامي، سويا ، ذرت بوده و برخي واردات نيز به دليل تحريم‌ها به صورت غير مستقيم انجام شده که به بيش از 7 ميليارد دلار مي‌رسد.

رئيس اتاق مشترک ايران و برزيل عنوان کرد: صادرات ما نيز شامل فرش، صنايع دستي، کشمش، خشکبار محصولات پتروشيمي بوده که به 1.5 ميليارد دلار صادرات غير از ميوه به برزيل داريم و اميدوار هستيم صادرات محصولات پتروشيمي( اوره ) که در حال حاضر يک ميليون و 200 هزار تن است به بيش از سه ميليون تن افزايش پيدا کند.

وي ابراز داشت: با توجه به اينکه کشور برزيل وارد کننده ميوه است اما تا حال حاضر کشور ايران اقدامي در اين راستا انجام نداده، اما با همکاري اتاق ايران و برزيل و با توجه به جلسات برگزار شده با جهاد کشاورزي تفاهم نامه‌هايي در اين زمينه امضا شده است

عامريان افزود: اميدوار هستيم توليدات استان زنجان که شامل 160 هزار تن سيب درختي است، صادر شده و طبق تفاهم‌نامه در قبال صادرات اين ميوه‌‌ها، واردات ميوه‌هاي استوايي از برزيل انجام شود.

وي گفت: اميدوار هستيم در سفر هيئت تجاري ايران که در بهمن‌ماه به برزيل انجام خواهد شد، تجار استان زنجان نيز شرکت کنند و همچنين در نمايشگاه‌هايي که در سال آينده در کشور برزيل برگزار خواهد شد حضور تاجران استان زنجان چشمگير باشد.

رئيس اتاق مشترک ايران و برزيل افزود: سالانه در استان زنجان 35 هزار تن کشمش توليد مي‌شود و برزيل يکي از بزرگترين وارد کننده‌هاي کشمکش است و مي‌تواند بازار خوبي براي کشمش زنجان باشد.

وي با بيان اينکه چاقو جز محصولات مهم استان زنجان است افزود: با توجه به اينکه کشور برزيل واردکننده چاقو است اما تا حال حاضر موفق نشديم صادرات اين محصول را به کشور برزيل را داشته باشيم.

سفير برزيل : بزرگترين شريک تجاري خاورميانه‌اي برزيل، کشور ايران است

 لودمار گونسالوس دآگيارنتو، سفير برزيل در ايران اظهار داشت: بزرگترين مانع تجارت بين دو کشور عدم شناخت و نداشتن دانش کافي نسبت به هم است.

وي افزود: اگر شناخت دو طرف بيشتر شده و هيئت‌هاي تجاري بين دو کشور پذيرش شوند و همچنين نمايشگاه‌هاي مختلف بين دو کشور برگزار شود، سبب شناخت بيشتر و بالا رفتن سطح روابط دو کشور خواهد شد.

سفير برزيل در ايران به مشکلاتي که تحريم باعث آن شده اشاره کرد و گفت: متأسفانه تحريم‌ها سبب بالا رفتن هزينه تجارت بين دو کشور و همچنين باعث صدمه زدن به مردم و طولاني شدن زمان مبادله بين دو کشور مي‌شود.

وي بيان کرد: بزرگترين شريک تجاري خاورميانه‌اي برزيل، کشور ايران است و‌ ما  علاقه‌مند هستيم تجارت با ايران را بيشتر کرده و صادرات را افزايش دهيم.

لودمار گونسالوس دآگيارنتو گفت: نسبت به سال گذشته، امسال صادرات برزيل به ايران  به دو برابر رسيده است و همچنين صادرات از ايران به برزيل نيز افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه عدد تجارت مسقيم ايران و برزيل به 4 ميليارد دلار رسيده است افزود: تجارت غيرمسقيم نيز بين ايران و برزيل وجود دارد، اما روي تعداد کمي از کالاها تمرکز داريم که بايد تعداد آن افزايش پيدا کند.

سفير برزيل در ايران با بيان اينکه 95 درصد تجارت بين دو طرف به نفع برزيل است بيان کرد: وظيفه من به عنوان سفير اين است به بيشتر شدن تجارت بين ايران و برزيل کمک کنم، اما تجربه 40 ساله بنده نشان مي‌دهد اگر بخواهيم صادرات بيشتر کنيم بايد واردات هم بيشتر شود.

وي  بيان کرد: با توجه به اينکه اتاق بازرگاني مشترک بين ايران و برزيل در اين کشور وجود دارد تفاهم نامه همکاري نيز با اتاق بازرگاني زنجان امروز به امضاء رسيد.

لودمار گونسالوس دآگيارنتو با بيان اينکه علاوه بر اتاق مشترک ايران و برزيل، سفارت جمهوري اسلامي ايران در برزيل بسيار فعال است افزود: تحقيقات بسياري در زمينه معدن، ماهي، گوسفند‌هاي چند قلوزا، غذاي دام، دامپروري، و همکاري مشترک در زمينه موادغذايي، توليدکنندگان آبميوه، رب گوجه فرنگي، فرش، روغن ترانسفور ماتور استان انجام شده و اميدوار هستيم با توجه به ظرفيت‌هاي موجود که در استان وجود دارد شاهد همکاري‌هاي بيشتر باشيم.

وي تصريح کرد: ما دولتي‌ها بايد تسهيلگر و کمک کننده باشيم زيرا نقش اصلي را بخش خصوصي دو طرف بازي مي‌کنند.

سفير برزيل در ايران با بيان اينکه درست است تحريم يک مانع اساسي است اما مانع اصلي، شناخت ناکافي دو طرف است افزود: از هيئت‌هاي تجاري درخواست مي‌‌شود با حضور در نمايشگاه‌هايي که در کشور برزيل برگزار مي‌شود حاضر شده و کالاهاي خود را در معرض ديد قرار دهيد تا دو طرف نسبت به هم شناخت کافي پيدا کنند تا باعث افزايش مبادلات شود.

رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان : در نظر داريم تبادل هيات هاي تجاري را آغاز کنيم

در ادامه علي يگانه‌فرد رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان گفت: کشور برزيل با سابقه 120 سال روابط ديپلماتيک با ايران دارد و پنجمين کشور بزرگ جهان با بيش از 200 ميليون نفر جمعيت و سومين کشور دارنده قدرت اقتصادي در نيمکره غربي است.

وي افزود: برزيل کشوري است که نهمين اقتصاد جهان با توليد ناخالص داخلي 2.4 تريليون دلار است و تا سال 2023 پنجمين بازار مصرف دنيا خواهد بود.

يگانه‌فرد بيان کرد: مبادلات تجاري ايران با کشور برزيل 2.5 ميليارد دلار است که مي‌تواند تا 10 ميليارد دلار افزايش پيدا کند: کشور برزيل از جايگاه ويژه‌اي در مبادلات تجاري جمهوري اسلامي قرار دارد و سياست دولت نيز توسعه روابط تجاري با اين کشور است.

رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان گفت: ظرفيت گسترده کشور برزيل در زمينه کشاورزي، معدن، تولد، خدمات اين کشور را در زمره اهداف توسعه تجاري استان قرار داده است و اميدوار هستيم بتوانيم همکاري‌هاي خوبي داشته باشيم.

وي به تفاهم نامه منعقد اشاره کرد و ابراز داشت: تفاهم نامه‌اي با اتاق مشترک ايران و برزيل امضا شد و اميدواريم مقدمه‌اي براي ارتقا استان باشد و بتوانيم در مبادلات، اعزام هيئت‌هاي تجاري و حوزه‌هاي نمايشگاهي همکاري کنيم.

يگانه‌فرد بيان کرد: اميدوار هستيم بتوانيم همکاري در زمينه انتقال تکنولوژي معدني و صادرات ماشين آلات معدني از برزيل، تشکيل کارگروه ويژه در زمينه بازيافت 10 ميليون تن پسماند روي در استان زنجان با همکاري برزيل، همکاري‌هاي دانشگاهي، همکاري در توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان، همکاري در زمينه صنايع دستي داشته باشيم.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.