رييس کميسيون دانش بنيان و استارتاپ اتاق مشترک ايران و برزيل گفت: در نظر داريم تا برنامه اي راهبردي را در کنار بخش هاي خصوصي و دولتي براي ورود با بازار بزرگ آمريکاي لاتين در حوزه صادرات فناوريهاي نوين و استارتاپي داشته باشيم .

مهدي غلامي در گفت و گو با سايت اقتصادگردان اظهار کرد: کشور برزيل به عنوان بهشت استارتاپ ها و فناوري هاي نوين در آمريکاي لاتين مشهور است که رشد 194 درصدي اين کشوردر اکوسيستم استارتاپي باعث شده رتبه جهاني توسعه استارتاپي در برزيل به عدد16 برسد؛ که رتبه قابل توجهي است.

غلامي با توضيح اينکه استارتاپ يونيکورن به استارت‌آپي اطلاق مي‌شود که به ارزش تجاري بالاي يک ميليارد دلار رسيده است ادامه داد: معمولا استارت‌آ‌پ‌هاي يونيکورن در سه ويژگي با يکديگر مشترک هستند؛ اين استارتاپ ها در حوزه فعاليت خود اولين بوده و پيشرو‌اند، از فناوري‌هاي قدرتمند استفاده مي‌کنند و خلاقيت چشم‌گيري دارند. از اين رو در برزيل بيشتر از 25 يونيکورن استارتاپي که ارزشي بيش از يک ميليارد دلار دارند فعاليت مي کنند و بيشتر از 15هزار استارتاپ در اکوسيستم اين کشور مشغول فعاليت هستند.

رييس کميسيون دانش بنيان و استارتاپ اتاق مشترک ايران و برزيل گفت: برزيل در شاخص هاي نوآوري و کسب و کارهاي استارتاپي جزو کشورهاي پيشرو در جهان است و باتوجه به اينکه اقتصاد برزيل در دنيا رتبه ششم  دنياست؛ اقتصاد دانش بنيان آن نقش بسيار پررنگي در اين توسعه اقتصادي داشته است.

وي گفت: اولويت هاي برزيل درتوسعه اکوسيستم استارتاپي تا فناوري هاي نوين در حوزه هاي کشاورزي، سلامت ، نفت، گاز، پتروشيمي، صنايع معدني و خودرو است.

غلامي مهم ترين اهداف اين کميسيون را تعامل و توسعه اقتصادي بين دو کشور و رويکردهاي مشترک سياسي دانست و ادامه داد: کميسيون مربوطه در اتاق مشترک اهداف بلندمدتي از جمله تحقيقات و توسعه بازار، بازار يابي و بازارسازي محصولات دانش بنيان و فناورانه با رويکرد ايجاد بازارهاي جديد و خلق فرصت هاي کسب و کارهاي نوين استارتاپي مشترک بين دو کشور و همچنين منطقه امريکاي لاتين را به انجام رساند.

رييس کميسيون دانش بنيان و استارتاپ اتاق مشترک ايران و برزيل تصريح کرد: توسعه روابط تجاري براي همکاري و هم افزايي صادرات و واردات محصولات فناورانه و نوآورانه دانش محور دو کشور و ساير کشورهاي آمريکاي لاتين جزو اهداف کلان اين کميسيون است؛ همچنين تدوين بسته هاي مشورتي به دولت براي توسعه اقتصاد دانش بنيان، اثرگذاري اکوسيستم سيستم استارتاپي ايران با بهره گيري از تجارب و تعامل با اکوسيستم نوآوري و فناوري کشور برزيل به عنوان درگاه ورود به بازارهاي بکر آمريکاي جنوبي يکي ديگر از اهداف کلان کميسيون است.

وي با تاکيد بر ايجاد کسب و کارهاي پلتفرمي و توسعه زيرساخت هاي آنلاين  براي همکاري مشترک و سرمايه گذاري جسورانه با رويکرد ورود به بازارهاي بين المللي و منطقه اي دو کشور ادامه داد: يکي از مهم ترين برنامه هاي اين کميسيون، ايجاد مرکز نوآوري واقع در دفتر مرکز تجاري مستقر در برزيل با هدف ايجاد  پل ارتباطي مستقيم، مستمر و پايدار بين اکوسيستم استارتاپي ايران و برزيل و در مرحله بعد کشورهاي امريکاي لاتين است.

غلامي در پايان با تاکيد بر ظرفيت بالقوه کشور برزيل، ماموريت اصلي اين کميسيون را، رسوخ به بازار استارتاپي و فناوري هاي نوين و استفاده از ظرفيت برزيل به عنوان مکاني ايده آل براي تجارت الکترونيک و خرده فروشي در حوزه کشاورزي، محيط زيست، آموزش، سلامت و ساير صنايع مرتبط مانند صنايع نفت، گاز و پتروشيمي است  که مي تواند به عنوان نقطه مشترک کمکي براي رشد و توسعه فناوري هاي نوين از جمله استارتاپ، دانش بنيان ها و واحدهاي فناورانه براي کشور ايران براي حضور در بازارهاي بين المللي باشد.

انتهاي پيام

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.