به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل- هيات مديره اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل روز سه شنبه 7 آذرماه سال جاري ميزبان سفير جمهوري فدراتيو بزريل بود.

اين نشست به دعوت رسمي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل و با حضور مقام عالي سفارت برزيل در تهران و نمايندگاني از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت ايران و اتاق بازرگاني ايران با هدف بررسي راهکارهاي رفع موانع و مشکلات بازرگانان و فعالان اقتصادي صنايع مختلف ايران و برزيل در محل دفتر اتاق مشترک تشکيل شد.
در ابتداي اين نشست عامريان رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و برزيل ضمن تاکيد بر استمرار و تداوم ارتباطات و تعاملات في مابين گزارشي از آخرين وضعيت و تحولات تجاري دو کشور ارائه داشت . وي در ادامه گفت در حال حاضر اعزام هيئت تجاري متشکل از نمايندگان شرکت هاي دولتي و خصوصي به سرپرستي قائم مقام وزير جهاد کشاورزي در اواسط آذرماه سال جاري در دستور کار سازمان توسعه تجارت ايران و اتاق مشترک قرار گرفته است.
عامريان گفت بمنظور اثربخشي هيئت تجاري جلسات و نشست هاي تخصصي براي تجار ايراني و برزيلي برنامه ريزي شده است. عامريان يکي ديگر از مشکلات موجود بر سرراه تجار ايراني را قوانين حقوقي حاکم بر اقتصاد کشور برزيل دانست. به عقيده عامريان وجود تحريم ها و پرداخت نقدي از يک سو و عدم آگاهي و دانش کافي بازرگانان و تجار ايراني از مقررات و قوانين حقوقي حاکم بر برزيل از سوي ديگر ، آنان را با مشکلات عديده حقوقي در برزيل مواجه نموده چرا که بعد مسافتي و روند طولاني شکايات حقوقي انگيزه لازم براي فعاليت اقتصادي و تجاري را از بازرگانان ايراني گرفته است. عامريان تشکيل شوراي حل اختلاف بمنظور رفع موانع و مشکلات تجار بويژه تجار ايراني را در اين زمينه موثر خواند و خواستار حمايت جدي سفارت برزيل در تسهيل روند تشکيل اين شورا شد. عامريان گفت در اين خصوص جلسات و نشست هاي حقوقي مورد نياز با طرف هاي برزيلي تشکيل شده و در مرحله اجرا قرار گرفته است. ايشان تاکيد کرد که اين شورا که متشکل از نمايندگان حقوقي ايراني و برزيلي، اتاق مشترک و سفارت است قادر خواهد بود که مشکلات حقوقي بازرگانان و فعالين اقتصادي برزيل را در ايران پيگيري و حل و فصل نمايد.
عامريان همچنين بمنظور معرفي ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در مناطق مختلف ايران ، از سفير برزيل جهت بازديد از استان بوشهر در اوايل بهمن ماه دعوت نمود.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل مطرح کرد که در حال حاضر ويزاي يک ساله جهت تجار ايراني بمنظور فعاليت اقتصادي در برزيل صادر مي شود که زمان اين ويزا با توجه به گستردگي و پيچيدگي فعاليت هاي اقتصادي بسيار محدود است. ايشان پيشنهاد داشت که مدت ويزاي يک ساله به پنج سال افزايش يابد و با اين افزايش مدت ويزا ، انگيزه اي در بازرگانان ايراني بمنظور فعاليت و افزايش تعاملات تجاري ايجاد شود.
عامريان همچنين خواستار تشکيل کارگروهي با حضور نمايندگاني از اتاق مشترک و سفارت برزيل در تهران بمنظور بررسي مشکلات کنسولي تجار ايراني، بازديدکنندگان نمايشگاهي و هيئت تجاري شد. عامريان گفت با تشکيل اين کارگروه مي توان در لحظه موانع موجود را بررسي و نسبت به رفع آنها اقدام فوري نمود.
در ادامه سفير برزيل ضمن تشکر از ميزباني و پذيرايي اتاق مشترک بيان داشت در طي ماه اخير حضور خود در ايران شاهد اقدامات و همکاري هاي خوبي از سوي طرف هاي ايراني بويژه اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل بوده که جاي قدرداني دارد.
ايشان ضمن اشاره به نشست اعضاي بريکس در جزيره کيش ، گفت در اين نشست ضمن حضور موفق به ديدار و مذاکره با طرف هاي خارجي درخصوص موضوعات مختلفي از جمله حمل و نقل ، بازرگاني و بيمه شده است.
ادواردو ريکاردو در ادامه تاکيد کرد که سفارت برزيل درخصوص رفع موانع و مشکلات کنسولي تجار ايراني و برزيلي عزم جدي دارد و از تشکيل شوراي حل اختلاف نيز در راستاي حل مشکلات حقوقي بازرگانان حمايت خواهد کرد. ايشان همچنين ضمن استقبال از پيشنهاد رئيس اتاق مشترک مبني بر تشکيل کارگروه رفع موانع کنسولي فعالين اقتصادي ايراني گفت که سفارت در اين زمينه همکاري جدي خواهد داشت.
سفير برزيل بيان داشت که پيشنهاد افزايش مدت ويزاي بازرگاني ايراني قابل بررسي است همچنان که اين موضوع از سوي مقامات عالي ساير کشورها مطرح و جمع بندي شده است. ايشان پيشنهاد نمود که مقامات عالي وزارت خارجه هر دو کشور مي بايست تفاهم نامه اي در اين خصوص منعقد کنند ولي در حال حاضر مي توان اين مشکل را با وزارت خارجه برزيل مطرح نمود و مدارک متقاضيان را از طريق اتاق مشترک دريافت و اقدامات لازم را با نظر وزارت خارجه برزيل انجام داد.
در پايان جلسه مقرر گرديد که درخصوص موضوعات مطروحه در نشست پيگيري هاي لازم از سوي هر دو مجموعه صورت گيرد و نتايج آن در جلسات بعدي مطرح شود.

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.