همزمان با افتتاح مرکز تجاري ايران در برزيل نخستين نشست هم انديشي ميان مديران بخش هاي دولتي،خصوصي،بانکها، روساي کميسيون هاي تخصصي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در برازيليا با هدف تنظيم  و هم افزايي ميان ظرفيت هاي مرکز تجاري و اتاق مشترک در جهت توسعه صادرات ايران به برزيل برگزار شد .

به گزارش روابط عمومي دبيرخانه اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل، سيد فخرالدين عامريان رييس اتاق مشترک و مدير مرکز تجاري ايران در برزيل با تاکيد بر تکميل چرخه توسعه روابط اقتصادي ايران و برزيل از طريق ايجاد و شکل دهي ساختارهاي حمايت کننده وتسهيل ساز براي تجار گفت : يکي از مهم ترين اهداف ما در سال جاري، ايجاد شناخت بين دو کشور و تسهيلگري براي از بين رفتن موانع موجود براي بازرگانان دو طرف است.

عامريان با اشاره به ظرفيت هاي توسعه صادرات محصولات ايراني به برزيل افزود : با استقرار ساختارهاي کارشناسي و بازاريابي چارچوبي را براي امکان سنجي، فرصت يابي و مطالعه بازار جهت ورود شرکتها و فعالان اقتصادي به بازار بزرگ برزيل فراهم خواهيم کرد. از اين طريق امکان ورود تجار ايراني با ريسک کمتر به بازار برزيل به عنوان دروازه ورود به حوزه امريکاي لاتين فراهم خواهد شد.

وي با اشاره به اعزام نخستين هيات تجاري ايران در نيمه دوم سال جاري به برزيل گفت: در سال جاري هيات تجاري ايران را با راهبري مرکز تجاري ايران در برزيل به سائوپائولو اعزام مي کنيم و مذاکرات تجاري بزرگ و مهم اقتصادي ميان تجار ايراني و برزيلي بعد ازگذشت سالها شکل خواهيم داد.

عامريان تصريح کرد : از طريق هم افزايي ميان کميسيون هاي تحصصي اتاق مشترک در تلاش براي رفع چالش هاي حوزه لجستيک بوده و در حال حاضر در حال تکميل سبد کالاهاي صادراتي هستيم.

 رييس اتاق مشترک افزود : در سال جاري تعدادي از بانکهاي ايراني را به برزيل خواهيم بود که حضور دو بانک تا حدودي قطعي شده است . انها در کنار مرکز تجاري به ايجاد روابط امن مالي و بانکي به تجار کمک خواهند کرد.

 سفير ايران در برزيل : متنوع سازي تجارت با برزيل در دستور کار قرار دارد

  حسين قريبي سفير ايران در برزيل نيز در اين نشست افتتاح مرکز تجاري ايران در برزيل را يکي از بهترين فرصت هاي اقتصادي براي حضور ايرانيان در بازار برزيل دانست و افزود: يکي از مهم ترين وظايف اين مرکز مطالعه بازار برزيل و در گام دوم حضور ايرانيان درنمايشگاه هاي برزيل است چرا که نمايشگاه در برزيل از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، پيش بيني ما اين است که روابط با برزيل در حوزه هاي مختلف ارتقا پيدا خواهد کرد.

وي با اشاره به رکورد تاريخي تجارت با برزيل در سال گذشته گفت: سال 2021 رکورد کلي تجارت ما به عدد 6.5 ميليارد دلار و اوره به1.8 ميليون تن رسيد. اين در شرايطي است که اگر بازار اوره بازار ثابتي بود شرايط بسيار بهتر ميشد اما اين بازار در اين مدت يکي ازبيشترين افت و خيزها را داشته است.

قريبي با اشاره به اين موضوع که اين آمار در سال 2020 مابين 4 تا 5 ميليارد دلار بوده ادامه داد: ما مي توانيم اين عدد را به رقم 10 ميليارد دلار برسانيم که با اين نتايج مي توانيم اهداف اوليه خود را به ثمر برسانيم، مساله بسيار مهم و خوب براي کشور ما اين است که تجارتي که اغلب از کشورهاي ثالث اتفاق مي افتاد در حال حاضر به شکل مستقيم مي افتاد.

سفير ايران در برزيل متنوع سازي را يکي از اهداف مهم دانست و تصريح کرد: شرکت هاي معدني مانند آلومينيم و فولاد در سال گذشته مشکلاتي داشتند و تلاش شد تا اين مشکلات از طريق برزيل تامين شود و ما توانستيم در نمايشگاه سال گذشته حضور پر رنگي داشتيم و زمينه سازي هايي براي دو طرف ايجاد شد؛ قطعا در نمايشگاه امسال هم اين اتفاق را تکرار خواهي کرد ؛ ما تلاش خواهيم کرد پاويووني براي ايران در اين نمايشگاه  که امسال در شمال برزيل برگزار خواهد شد را درنظر بگيريم.

قريبي گفت: در حوزه فرآورده هاي نفتي به دلايلي نتوانستيم موفق شويم چرا که برزيل مصرف 60ميليون بشکه اي خود را از عربستان تامين مي کند اما در بخش فرآورده هاي نفتي وضعيت بهتري داريم و اين مسير را تقويت خواهيم کرد.

وي اتفاقات اخير در حوزه تجهيزات پزشکي را يکي از تجربه هاي موفق در عرصه روابط ايران و برزيل دانست و ادامه داد: اولين حضورتاريخي ما در اين سطح در نمايشگاه Hospitalar رخ داد و ما توانستيم در يک فعاليت فشرده 18 شرکت ايراني فعال در حوزه دياليز وسرطان را همراه با تجهيزات به اين نمايشگاه برسانيم. ما بايد به اين نکته توجه ويژه داشته باشيم که ايران به دليل تفاوت قيمت و کيفيت بالا در حوزه تجهيزات پزشکي آينده بازار بسيار خوبي را مي تواند براي خود رقم بزند.

قريبي عدم وجود خط کشتيراني مستقيم را يکي از چالش هاي ما براي صادرات به برزيل دانست و گفت: که در حال حاضر مي توان ازظرفيت خط ايران به ونزوئلا به خصوص در مناطق شمالي برزيل استفاده کرد، البته ما هم بايد مناطق شمالي برزيل را جزو مناطق هدف خود قرار دهيم چرا که در حال حاضر بسياري از نمايشگاه ها در شمال برزيل برگزار مي شود و از طرف ديگر به  لحاظ مسافت 5 روزنزديک تر است.

وي با اشاره به تفاوت هاي دولت ايران و برزيل گفت: کشور برزيل دولت بسيار کوچکي دارد و قدرت از پايين به بالا تعريف شده است بهاين معني که ما بايد به انجمن ها و شرکت هاي خصوصي و در کل بدنه اقتصادي وصل شويم در اين شرايط است که دولت هم بتواند دراين مسير کمک هاي را براي تسهيل سازي انجام دهد و اين موضوع است که به ما اجازه خلق فرصت ها را مي دهد.

وي با اشاره به اهميت برنامه ريزي در حوزه هاي جديد اقتصادي ورود به موضوع گردشگري را مورد توجه قرار داد و با اشاره به شکل گيري کميسيون گردشگري و ورزشي اتاق مشترک گفت: ما بايد بتوانيم در سبد ارزهاي خارجي براي رئال برزيل جايي پيدا کنيم که درعرصه گردشگري کارهاي بسيار خوبي مي توان انجام داد چرا که طبق تحقيقات هر گردشگر برزيلي 3 برابر گردشگر اروپايي هزينه ميکند .

وي با اشاره به اقدامات اخيرش در اين حوزه گفت : من در گفت و گو هايي که با استاندار فارس، اصفهان و يزد داشته ام بنا شد همکاري هايي براي برگزاري نمايشگاه هاي با کيفيت در سائوپائلو داشته باشيم .

 معاون فناوري و نوآوري وزارت علوم پيشنهاد کرد: صندوق مشترک فناوري تشکيل دهيم

رضايي پور معاون فناوري و نوآوري وزارت علوم نيز در اين نشست با اشاره به وجود ظرفيت هاي نواورانه ايران جهت تبادل تجاري بابرزيل گفت:در حوزه فناوري و نوآوري گاهي تجارت از نوع پژوهش ها مي باشد . اکنون برزيل و ايران در رتبه هاي 53 و 54 قرار دارند . در اين شرايط نکته ظريف اين است که سطح تعاملات در کشورها براساس رنکينگ علمي و GPD مشخص مي شود و در اين راستا کشورها يکديگر را هم تراز، بالادست و يا پايين دست مي بينند و کشورهاي بالادست بر اساس کشورهاي پايين دست طراحي بازار خودرا انجام مي دهند. پيشنهاد مي کنيم براي طراحي و مدل همکاري با  برزيل سند جامع و راهبردي تبيين شود.

وي تاکيد کرد : پيشنهادمي کنم صندوق هاي فناوري مشترک ميان دو کشور تشکيل شود و اعلام خواهرخواندگي ميان با پارک هاي علم و فناوري ايران و برزيلو ارايه تسهيلات طرفين براي استفادت از ظرفيت اين مناطق مي تواند گام مهمي در شکل گيري تجارت در اين حوزه باشد. البته در حال حاضر رتبه علمي برزيل و ايران بسيار به هم نزديک است و اين عدد 14 و 15 به ترتيب متعلق به برزيل و ايران است که مي توان با برنامه هاي مشترک مانند ميزهاي تبادل فناوري در پارک ها تسهيل گري را ايجاد کرد .

  مدير کل اروپا و‌امريکا سازمان تو سعه تجارت: به زودي رايزن بازرگاني در برزيل مستقر مي شود

فيروزي مدير کل اروپا و‌امريکا سازمان تو سعه تجارت با اشاره به موضوع ديپلماسي عمومي گفت:در حال حاضر ديپلماسي عموميکارها را به خوبي انجام ميدهد و امکان و فرصت ويژه براي تجار و فعالان حوزه تجاري ايجاد شده است. البته به دلايل مختلفيکشورهاي همسايه در اولويت مسايل تجاري ما قرار گرفته اند اما ما نبايد همسايگي سياسي را فراموش کنيم همسويي مواضع جوامع سياسي مي تواند به ما کمک کند؛ همين موضوع باعث  تصميمات مهمي در حوزه امريکاي لاتين اتخاذ شود و ما به زودي رايزنبازرگاني در برزيل را مستقر خواهيم کرد.

وي با اشاره به مجوز مرکز تجاري که از آذر ماه صادر شده است گفت: با شکل گيري اين مرکز ساختارها و نهادهايي شکل مي گيرد. از طريق اين مرکز بايد چالش هاي مراودات با برزيل که مهم ترين آن مساله حمل و نقل و شناخت کافي دو طرفه است را در اولويت قراردهيم .

وي گفت :  نبايد نگاه تجارت با برزيل کوتاه مدت باشد و تجار بايد براي ورود به اين بازار در ابتدا با قبول حاشيه سود کم مسير راتسهيل کنند که البته منافع آن در ابتدا به بخش خصوصي بر مي گردد .

 تاکيد روساي کميسيون هاي تخصصي اتاق مشترک بر توسعه صادرات

جلسه مهدي غلامي رييس کميسيون اقتصاد دانش بنيان و استارتاپي اتاق مشترک حرکت از نگاه سنتي به سمت نگاه فناورانه درخصوص کشور برزيل را يکي از مهم ترين اهدا اين کميسيون دانست و ادامه داد: امسال شاهد رشد 194 درصدي اکوسيستم استارتاپي برزيل هستيم و برزيل در سال 2021 به عدد 33 ميليارد دلار در سه ماه اول سال در سرمايه گذاري هاي استارتاپي رسيدهاست و از اين رو بهشت استارتاپ ها تلقي مي شود. در حال حاضر پتانسيل هاي برزيل شامل کشاورزي، آب، صنايع خودرو صنايعمعدني پتروشيمي و سلامت است. ما در اين کميسيون با حمايت هاي بالادستي آمادگي ايجاد مرکز نوآوري اثرگذار را در کشور برزيل داريم.

مهدي جهانباني رييس کميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق مشترک نيز گفت: صادرات به برزيل با همه ي کشورها فرق دارد چرا که تاجر بايد با تاخير بسيار بيشتر و همان حاشيه سود پايين کالاي خود را ارسال کند و از اين رو در گام اول توجيه اقتصادي وجود ندارد وبه همين دليل ما بايد در اين زنجيره به دنبال تسهيلگراني باشيم که نقش ويژه را داشته باشند.

مهدي آزادواري رييس کميسيون گردشگري و ورزشي با اشاره به اهميت حوزه گردشگري در رونق اقتصاد دو کشور گفت:  ما به واسطه تقويت ديپلماسي ورزشي و گردشگري مي توانيم به شناخت بيشتر مردم دو کشور از يکديگر کمک کنيم.

عليرضا امينيان رييس کميسيون دارو و تجهيزات پزشکي اتاق مشترک تصريح کرد: بايد بتوانيم با کسب اطلاعات جزيي تر از شرايطبرزيل در نمايشگاه هاي آتي اين کشور حضور پررنگ تري  داشته باشيم و همين طور با ارئه جلسات هم انديشي از تجربه افرادي که درنمايشگاه هاي گذشته حضور داشتند استفاده کنيم.

 مدير امريکاي لاتين اتاق ايران: تصميم بر فعال سازي روابط با امريکاي لاتين است

پيروزان مدير حوزه امريکاي لاتين اتاق ايران گفت: اکنون تصميم اتاق ايران اين است که رابطه با امريکاي لاتين فعال شود و به اين دليل مديريت ميز امريکا از اروپا جدا شده است.

وي افزود : نگاه اتاق هاي مشترک رفع چالش ها و بعد توسعه روابط است اما در خصوص رايزن هاي تجاري بايد اين مشکل را در نظربگيريم که وجود اين رايزن ها تاکنون هيچ نتيجه اي را در بر نداشته و حتي اين افراد پاسخگو هم نيستند. بنابراين مهم است که تمام نگاهبه سمت ساپورت هيات هاي دولتي نباشد و بخش هاي خصوصي در کنار اين هيات هاي دولتي به عنوان اصل اساسي در نظر گرفته شود . در حال حاضر اتاق برزيل با وجود سن کمي که دارد يکي از بهترين و فعال ترين اتاق ها ست.

انتهاي پيام

 

 

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.