به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل – سومين همايش فرصتهاي تجاري ايران و برزيل با حضور مهدي ضيغمي، سرپرست سازمان توسعه تجارت، احمد فيروزي مديرکل اروپا و آمريکاي سازمان توسعه تجارت، دکتر حسين قريبي، سفير ايران در برزيل، اميرحسين ميرآبادي، رئيس مرکز تعاملات بين المللي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، ناظري، مديرکل روابط اقتصادي معاونت اقتصادي وزارت خارجه، سيد فخرالدين عامريان رئيس اتاق مشترک ايران و برزيل و رئيس مرکز تجاري ايران در برزيل و جمع کثيري از تجار و بازرگانان برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم احمد فيروزي مديرکل اروپا و آمريکاي سازمان توسعه تجارت با برشمردن سختي ها و مشکلات تجارت با کشورهاي آمريکاي لاتين بخصوص برزيل گفت: مشکلات و سختي هاي امروزه کشور سبب شده تا امروز سومين همايش فرصت هاي تجاري ايران و برزيل با هدف شناخت موانع و بررسي راه هاي توسعه تجارت و راهنمايي تجار و بازرگانان برگزار شود.

وي ادامه داد: اين دست همايش ها در راستاي به اشتراک گذاري اطلاعات و دانش تجار و بازرگانان با يکديگر برگزار مي شود چرا که در خصوص کشورهايي با بعد مسافت طولاني و قوانين مختلف ايالتي، لازم است تا تجار و بازرگانان قبل از ورود به بازار از اطلاعات و تجربيات ساير بازرگانان بهره مند شوند.

استقرار رايزن بازرگاني در سائوپائولو

در ادامه مهدي ضيغمي، سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه هاي مدون اين سازمان براي توسعه تجارت با برزيل گفت: تجارت با برزيل اهميت زيادي براي کشور دارد و تعدد برگزاري همايش هاي مختلف گوياي اين امر است.

وي ادامه داد: در مجموع تجارت با کشورهاي آمريکاي لاتين به علت بعد مسافت، لجستيک، نبود خط کشتيراني، دسترسي مستقيم و مسايل مالي دشوار است و همين امر سبب شده تا بازرگانان کمتر به سمت اين کشورها بروند.

ضيغمي تاکيد کرد: اما سياست سازمان توسعه تجارت افزايش گروه هاي کالايي صادراتي و همچنين بازار است و به همين علت براي ما تجارت با آمريکاي لاتين اهميت دارد.

وي با بيان اينکه صادرات به برزيل در مقابل واردات از اين کشور شرايط مناسبي ندارد افزود: حضور نداشتن ما در بازار برزيل به رقبا کمک کرده تا جاي خود را در اين بازار باز کنند. به همين منظور سازمان برنامه هاي خاصي را دنبال مي کند که يکي از آنها اعزام رايزن بازرگاني به برزيل است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در برزيل انتخاب شده است و بزودي در سائوپائولو مستقر مي شود گفت: اين اولين رايزن بازرگاني کشور در آمريکاي لاتين محسوب مي شود و اميدواريم در کنار مرکز تجاري ما بتواند به توسعه تجارت با برزيل و کشورهاي منطقه کمک کند.

وي همچنين از برنامه راه اندازي خط مستقيم کشتيراني به برزيل خبر داد و گفت: برنامه جدي براي حمايت از حضور و شرکت در نمايشگاه هاي تخصصي برزيل داريم. اين حمايت متفاوت از حمايتي خواهد بود که از حضور در نمايشگاه هاي کشورهايي مي شود که حضور مستمر در آنها داريم.

حمايت ويژه از دانش بنيان ها

اميرحسين ميرآبادي رئيس مرکز تعاملات بين المللي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز با بيان اينکه سياست کشور حمايت از حضور شرکت هاي دانش بنيان در بازارهاي جديد است گفت: هم افزايي مناسبي ميان معاون علمي و وزارت صمت بخصوص سازمان توسعه تجارت شکل گرفته و بر اين اساس توجه ويژه به اقتصاد دانش بنيان مي شود.

وي گفت: در تجارت با برزيل نگاه ما تنها به يک کشور نيست بلکه برزيل را دروازه ورود به آمريکاي لاتين مي بينيم تا بتوانيم در بازار کشورهاي همسايه نيز حاضر شويم.

 پتروشيمي فراسرزميني در برزيل ايده مناسبي است

در ادامه اين همايش قريبي، سفير ايران در برزيل نيز به صورت ويدئو کنفرانس به ايراد سخناني در خصوص نحوه ورود به بازار برزيل، ظرفيت هاي تجاري اين کشور و بررسي قوانين و مقررات تجارت برزيل پرداخت.

وي با بيان اينکه با توجه به برنامه هاي برزيل در توسعه پوشش شبکه بهداشت و درمان، حضور شرکت هاي دانش بنيان در اين حوزه در برزيل مفيد خواهد بود گفت: اقتصاد برزيل با تجارت محور شدن، رشد کرده است. اين کشور به دو قسمت تقسيم مي شود يک قسمت صنعتي با زيرساخت هاي مناسب در جنوب و قسمت ديگر در شمال داراي منابع معدني غني که به اندازه جنوب پيشرفت نداشته است.

سفير ايران در برزيل ادامه داد: چين توانسته در 23 سال گذشته تجارت خود با برزيل را از 3 ميليارد دلار به بيش از 170 ميليارد دلار برساند. برزيل توسعه بسيار خوبي در صنعت کشاورزي داشته و در يک سال توليدات خود در بعضي اقلام را تا 30 ميليون تن افزايش داده است. همين توسعه کشاورزي نياز به انواع کودهاي شيميايي را افزايش داده است.

وي افزود: با توجه به برنامه هاي توسعه اي در برزيل نياز به خدمات فني و مهندسي تا بيش از 100 ميليارد دلار در اين کشور احساس مي شود و فرصت بسيار مناسبي براي حضور شرکت هاي ايراني در اين پروژه هاست.

قريبي با بيان اينکه برزيل نقش مهمي در تامين مايحتاج و کالاهاي اساسي ايران دارد ادامه داد: اين موضوع نشان مي دهد که فاصله و مسافت مانعي براي تجارت 2 کشور نيست و حتي نرخ حمل و نقل کالا در برخي موارد از نرخ حمل و نقل کالا از روسيه نيز ارزانتر است.

وي با بيان اينکه هرچه برزيل پيشرفت مي کند نياز به مواد نفتي، مشتقات و توليدات پتروشيمي نيز در اين کشور افزايش مي يابد گفت: آنچه از ورود به بازار برزيل اهميت بيشتر دارد، حضور مداوم و حفظ اين بازار است، اگر بازرگاني به طمع چند دلار بيشتر محصول خود را جاي برزيل به کشور ديگر بفروشد، بازگشتش به بازار برزيل آسان نخواهد بود.

سفير ايران در برزيل تاکيد کرد: حضور در بازار برزيل دفعتي و دلالي نيست بلکه نياز به برنامه ريزي دارد تا در بلند مدت به نتيجه برسد. در اين مسير بايستي از تجربيات بازرگانان ديگر استفاده کرد چرا که برزيل گستردگي و قوانين زياد ايالتي دارد.

وي در پيشنهادي عنوان کرد: پيشنهاد ما اين است که با توجه به فراواني زمين در برزيل، به موضوع پتروشيمي فراسرزميني فکر کنيم.

وي همچنين تاکيد کرد: با توجه به اينکه توليد کننده ما علاقمند به فروش در کارخانه يا بندر است و خريدار برزيلي نيز علاقمند به خريد در بندر خود؛ بايد بازرگاني پيدا شود و اين ريسک را بپذيرد که جنس را اينجا خريداري کرده و در بندر برزيل بفروشد. البته بايد از اين بازرگان در بازگشت ارز حمايت شود.

تجارت آزاد با برزيل شکل مي گيرد؟

در ادامه ناظري، مديرکل روابط اقتصادي معاونت اقتصادي وزارت خارجه برزيل را يک شريک ديرينه در تجارت با ايران خواند و گفت: تجارت ايران با برزيل در حال تبديل شدن به يک الگو در تجارت با کشورهاي آمريکاي لاتين است.

وي ضمن ابراز اميدواري به انعقاد توافق نامه هاي تجاري از جمله تجارت آزاد ميان ايران و برزيل گفت: اقتصاد ايران و برزيل مکمل يکديگر هستند و نيازهاي يکديگر را برطرف مي کنند، ما از آنها توليدات دامي و کشاورزي وارد مي کنيم و در عوض آنها وارد کننده نفت و محصولات پتروشيمي ما هستند.

هدف ما، افزايش صادرات به برزيل است

همچنين عامريان رئيس مرکز تجاري ايران در برزيل نيز در سخناني گفت: اين مرکز آماده ارائه دفتر، کارمند و مترجم به شرکت هاي تازه وارد به برزيل بخصوص شرکت هاي دانش بنيان است .

وي با اشاره به ترس تجار از بعد مسافت گفت: هماهنگي هاي لازم با 2 بانک از ايران و برزيل براي صدور ضمانت نامه انجام شده است.

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل  گفت: يکي از مهم ترين اهداف ما در اتاق مشترک افزايش صادرات به برزيل و ايجاد تسهيلگري هاي بانکي  براي تجار و بازرگانان است.  

سيد فخرالدين عامريان اظهار کرد: در حال حاضر تراز تجاري صادرات برزيل به ايران قابل مقايسه با تراز تجاري صادرات ايران به برزيل نيست البته  به دليل تحريم ها بسياري از کالاها به شکل مستقيم وارد يا خارج  کشور نمي شوند از اين رو آمار کاملي از ميزان تبادلات دو کشور وجود ندارد. متاسفانه بازرگانان کشور ما به دليل تحريم هاي اخير در خريد و فروش بايد در ابتدا پول يا کالاي خود را به کشور مقصد عرضه کنند؛ که اين خود مانع بزرگ براي تجارت است.

رييس مرکز تجاري ايران در برزيل افزود: علي رغم مسافت زياد ايران و برزيل، بازار اين کشور براي کالاهاي ايراني فرصت مناسبي است؛ حتي در زمينه تهاتر ميوه مانند سيب و انار با ميوه هاي لوکس برزيلي زمينه فعاليت ها آماده شده است. در حال حاضر هم تهاتر کالا بين اوره و گوشت به خوبي صورت گرفته است.

عامريان ادامه داد: عموما در کشورهايي که تراز تجاري تفاوت بسيار دارد، قوانيني جهت ورودي پايين تر وضع مي شود و اگر اين اتفاق براي کشور ما در نظر گرفته ميشد؛ تراز تجاري ما در تمامي گروه هاي کالايي افزايش چشمگيري داشت.

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل افزود:  ما با همکاري سازمان توسعه تجارت در تاريخ 21 مهر ماه برنامه اعزام  هيات هاي تجاري و ورزشي را در نظر گرفته ايم و علاقمنديم در اين هيات، شرکت هاي دانش بنيان حضور پررنگ تري داشته باشند.

انتهاي پيام

 

 

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.