سمينار اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل که با همکاري خانه صمت جوانان ايران در اتاق بازرگاني ايران با عنوان آشنايي با فرصت هاي تجاري کشور برزيل براي فعالان اقتصادي جوان؛ با هدف شناخت فعالين اقتصادي نسبت به بازار و فرهنگ مردم برزيل برگزار شد .

به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک ايران و برزيل- دبير اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل با اشاره به اصلاحات اقتصادي کشور برزيل در سال 1990 اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد برزيل در دست بخش خصوصي است و بخش دولتي نقش تسهيلگري را به عهده دارد. از آنجا که دو سوم کالاي اساسي(نهاده هاي دامي گوشت و… ) دنيا از برزيل تامين مي شود اين کشور نقش مهمي در حوزه کشاورزي و دامداري را در دنيا دارد.

زهره آشتياني گفت: برزيل کشوري معدني است که در اين صنعت به دليل سرمايه گذاري هاي متعدد به ويژه از سوي برخي کشورهاي پيشرفته در عرصه مهندسي معدن با موفقيت هاي زيادي رو به رو بوده است . ايران اکنون نيز مقاديري سنگ اهن از برزيل وارد مي کند ولي با توجه به حضور جدي خانه معدن ايران در عرصه همکاري هاي معدني در برزيل به زودي فعاليت هاي خوبي صورت خواهد گرفت.

وي ادامه داد: اقتصاد برزيل در دنيا رتبه هشتم را به خودش اختصاص داده است و در اقتصاد منطقه خود اثرگذار است از سويي ديگر برزيل با توجه به جمعيت بالاي ۲۰۰ ميليوت نفري بزرگترين وارد کننده دنياست و اين مساله بايد براي کشور ما به عنوان فرصت مهم صادراتي ديده شود. در حال حاضر ساير کشورهاي دنيا واردات بسياري به برزيل دارند و در حالي که ايران امکان توليد و صادرات تمام نيازهاي کشور برزيل را دارد ولي تا کنون از اين بازار بزرگ سهم اندکي را به خود اختصاص داده است.

رييس هيات مديره خانه صمت جوانان ايران با اشاره به توسعه نامتوازن در کشور ما تصريح کرد: بايد از ابزارهاي مديريتي براي بازآفريني فرآيند سازماني استفاده کرد تا بتوان با کاهش هزينه هاي تمام شده بهره وري را افزايش داد.

حسين زاهدي با اشاره به سهم 20 درصدي صادرات غيرنفتي ايران در دنيا تصريح کرد: چون صادرات مشتقات نفتي هم جزو اين محاسبات قرار مي گيرد نمي توان اين عدد را به صورت خالص جزو صادرات غيرنفتي به حساب آورد. از سويي ديگر بايد فرهنگ صادرات و فرهنگ توليد محصول جهاني را در کشور رواج داد تا محصولات ايراني با بسته بندي مناسب وارد بازار جهاني شود.

وي اظهار کرد: در حال حاضر 60 درصد واردات ذرت از برزيل انجام مي شود. در دنيا 45 محصول از ذرت و 75 محصول از قهوه به دست مي آيد اما ما متاسفانه به دليل خام فروشي از اين بازار عقب مانده ايم در شرايطي که مي توانيم از زيست پالايشگاه ها براي ايجاد ارزش افزوده و حضور در بازار جهاني استفاده کنيم .

رييس کميسيون اقتصاد دانش بنيان و استارتاپي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل گفت: در کشور ما اکوسيستم استارتاپي از سه مرحله گذر کرده است. اول ساختار سازي دوم نهادسازي و سوم اکوسيستم سازي است اما از ديدگاه من در بخش اکوسيستم سازي کمي به انحراف رفته ايم چرا که مراکز علم و فناوري با هزينه هاي دولتي و با عناوين مختلف(خانه نوآوريُ خانه خلاق و..) شکل مي گيرند اما به خروجي نمي رسند.

مهدي غلامي افزود: برزيل بهشت استارتاپي آمريکاي لاتين است و حدود 13 هزار استارتاپ دارد که  اين تعداد 66 درصد استارت آپ هاي منطقه آمريکاي لاتين است . در حال حاضر ما در پنج حوزه استارتاپي توان تعامل همکاري با کشور برزيل را داريم اول اگروبيزنس دوم انرژي هاي تجديدپذير سوم صنايع مرتبط با آب چهارم صنعت سلامت و پنجم صنايع خودرويي(خودروهاي برقي) است. از اين رو هدف ما در کميسيون اقتصاد دانش بنيان و استارتاپي اتاق مشترک ايران و برزيل، تحقيقات، ايجاد فرصت هاي جديد، مذاکرت B2B، گسترش فناوري، کسب کار آنلاين و جذب سرمايه در قالب VC است.

وي ادامه داد: از اين رو تاکنون فعاليت هاي عملياتي شده در اتاق مشترک انعقاد تفاهم نامه هاي مشترک با شرکت هاي فناور و متناظر آنان در برزيل و انجمن هاي پارک هاي علم و فناوري است. يکي ديگر از مهم ترين اتفاقات دراين کميسيون اعزام هيات استارتاپي کارآفرين جوان در ماه هاي آينده به برزيل است.

مدير کل منطقه آمريکاي لاتين اتاق بازرگاني ايران گفت: هميشه در تجارت کالايي در تمام دنيا ناپايداري وجود دارد از اين رو براي تجارت پايدار بايد به دنبال سرمايه گذار بود. در حال حاضر چين و ترکيه هم از همين روش براي پايداري تجارت هاي خود استفاده مي کنند.

پيروزان ادامه داد: براي امکان سنجي فرصت هاي تجاري بايد مطالعات بازار خوبي انجام شود و به دليل تفاوت هاي فرهنگي توصيه مي کنم اعتبارسنجي شرکت هاي برزيلي از طريق اتاق مشترک بازرگاني استعلام شود و حتما شرکت ها در قراردادهاي خود در بند داوري، اتاق بازرگاني ايران را انتخاب کنند تا ما بتوانيم در شرايط سخت به آنها کمک کنيم.

انتهاي پيام

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.