به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- برزيل يکي از بزرگترين توليدکنندگان کاميون در منطقه‌ي آمريکاي لاتين مي‌باشد و اين کشور در سال 2022 با توليد 162 هزار کاميون و بيش از 31 هزار اتوبوس به رکورد تازه‌اي دست يافت.

برزيل يکي از بزرگترين توليدکنندگان کاميون در منطقه آمريکاي لاتين است و تاثير قابل توجهي بر بازار خودروهاي تجاري در منطقه دارد. حجم توليد کاميون در برزيل مي‌تواند تحت تأثير عوامل متعددي از جمله وضعيت اقتصادي، مقررات دولتي و تقاضاي بازار باشد.

توليدکنندگان برزيلي ملزم به رعايت استاندارد يورو 6 بوده و از نظر کيفي کاميون‌هاي توليد شده ويژگي‌هايي مانند کارايي سوخت، دوام و قابليت اطمينان را ارائه مي‌دهند. توليد خودروهاي سبک و سنگين در برزيل با همکاري شرکت هاي بزرگ خارجي انجام مي‌شود و در مجموع صنعت خودرو و قطعات در برزيل بيش از يکصد ميليارد دلار توليد سالانه دارد.

توليد کنندگان اصلي کاميون در برزيل عبارتنداز[1]:

– فولکس واگن

– مرسدس بنز برزيل

– اسکانيا آمريکاي لاتين

– مان آمريکاي لاتين

– اويکو آمريکاي لاتين

– فورد برزيل

– کاميون ولوو آمريکاي لاتين

توليد 162 هزار کاميون در برزيل در سال 2022:

اين رقم 1.9 درصد بيشتر از کل توليد در سال 2021 است. برزيل از نظر تعداد ثبت‌ پلاک کاميون‌هاي جديد نيز با افت 1.6 درصدي مواجه شده و نسبت به سال 2021 تعداد  126.6 هزار مورد کاميون در بازار داخلي به ثبت رسيده است.

در بخش اتوبوس، يک جهش در توليد وجود داشت. حمل و نقل مسافري که قبل از سال 2022 تضعيف شده و به شدت تحت تأثير تأثيرات همه‌گيري ويروس کرونا قرار گرفته بود، بهبود يافت و اعداد ارائه شده از سوي انجمن ملي توليدکنندگان وسايل موتوري برزيل (آنفاويا)[2] منعکس کننده اين بهبود هستند. طبق گزارش انجمن، در مجموع 31664 شاسي اتوبوس در برزيل در سال 2022 در مقابل 18881 دستگاه در سال 2021 توليد شد که نشان دهنده جهشي 67.7 درصدي در توليد اتوبوس در بازرا برزيل است. توليدات سال 2022 آخرين سري از مدل کاميون‌ها و اتوبوس‌هاي يورو 5 در برزيل بود. از ابتداي سال 2023 ميلادي، سازندگان برزيلي تنها مجاز هستند خودروهاي جديد را با فناوري يورو 6 توليد کنند که قوانين سخت‌گيرانه‌تري براي انتشار گازهاي آلاينده دارد.

در مجموع براي توليد کاميون ‌و اتوبوس‌، انجمن مذکور کاهش 20 درصدي تعداد خودروهاي توليد شده در سال جاري ميلادي را نسبت به سال 2022 پيش‌بيني مي‌کند. گوستاوو بونيني، نايب رئيس اين نهاد، به برخي عوامل موثر در کاهش توليد در سال جاري اشاره نمود: «مونتاژکاران در سال 2022 به دليل اطلاع از سختگيرانه‌تر شدن قوانين برزيل از ابتداي سال 2023، اقدام به افزايش توليد خود در سال 2022 نمودند و با آغاز سال 2023 به دليل شروع تعطيلات سال نو و همچنين لزوم مطابقت محصولات با قوانين يورو 6 که کار بسيار زيادي را مطالبه خواهد نمود (اجراي قانون جديد ممانعت از انتشار گازهاي گلخانه‌اي)، ظرفيت و ريتم توليد آنها به طور نسبي کاهش يافته‌است.

در پايان لازم به ذکر است مدل هاي اصلي کاميون توليدشده در برزيل بسته به سازنده متفاوت است، اما برخي از مدل‌هاي محبوب عبارتند از:

   – Volkswagen Constellation (Volkswagen Caminhões e Ônibus)

   – Mercedes-Benz Actros (Mercedes-Benz do Brasil)

   – Scania G Series (Scania Latin America)

   – MAN TGE (MAN Latin America)

   – Iveco Stralis (Iveco Latin America)

   – Ford Cargo (Ford Brasil)

   – Volvo FM (Volvo Trucks Latin America)

نکته قابل توجه:

اين مدل‌ها براي پاسخگويي به نيازهاي بخش‌هاي مختلف بازار از جمله حمل و نقل سنگين (در حوزه معدن و کشاورزي)، مسافت‌هاي طولاني و محورهاي مواصلاتي توزيع شده در پهنه قاره مانند برزيل، ساخته و طراحي شده‌اند. آنها با شرايط و مقررات بازار برزيل سازگار شده و ويژگي‌هايي مانند کارايي سوخت، دوام و قابليت اطمينان را ارائه مي‌دهند. اين امر بدان معني است که در عمل، عليرغم وجود امکانات لوکس کمتر کاميون و اتوبوس‌ها در بازار برزيل نسبت به نمونه‌هاي مطرح اروپايي، به دليل زيرساخت‌هاي نه چندان مناسب جاده‌اي برزيل، ماشين‌هاي سنگين اين کشور استانداردهاي ملي سختي را پشت سر گذاشته و بسيار کم‌مصرف‌تر و مقام‌تر از نمونه‌هاي خارجي هستند.

منبع:

https://www.transportabrasil.com.br/2023/01/brasil-produziu-quase-162-mil-caminhoes-em-2022/

[1] Volkswagen Caminhões e Ônibus، Mercedes-Benz do Brasil، Scania Latin America، MAN Latin America، Iveco Latin America، Ford Brasil & Volvo Trucks Latin America

[2] ANFAVEA – National Association of Motor Vehicle Manufacturers

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.