رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل روز سه شنبه 17 بهمن ماه سال جاری در نشست علمی تخصصی “کشت فراسرزمینی ؛ امنیت آب و غذا ” در محل مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری ریاست جمهوری بعنوان سخنران حضور یافت.

این نشست به دعوت رسمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری و با حضور رئیس موسسه پژوهش های برنامه ‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان مدیر علمی نشست و مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت فراسرزمینی و  رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل به‌‌عنوان سخنرانان در محل مرکز پژوهش ها تشکیل شد.

در ابتدای این نشست علی کیانی راد بعنوان رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی به ایراد مطالبی پیرامون نشست از جمله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه امنیت آب و غذا و اهمیت آن برای کشور ایران پرداخت.

در ادامه سید فخرالدین عامریان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل ضمن تایید مطالب مطرح شده از سوی رئیس نشست  ، بیان داشت که کشاورزی فراسرزمینی پیشتر و از سنوات گذشته از سوی برخی از کشورهای توسعه یافته صورت گرفته است.

عامریان گفت از سال 1388 همزمان با سفر رئیس جمهور وقت ایران به برزیل استارت پروژه خرید زمین های کشاورزی بمنظور اجرای پروژه کشت فراسرزمینی صورت گرفته است. همزمان با ایران کشورهای آلمان و عربستان هم در این زمینه فعالیت های خود را شروع کرده بودند و با توجه به عدم وجود قوانین سخت ، دولت های آلمان و عربستان اراضی زیادی را خریداری کرده بودند. در آن زمان زمینی به وسعت یک هکتار در اختیار کشورمان قرار دادند و مقرر گردید که کشاورزان و تجار ایرانی با توجه به اعلام دولت نسبت به خرید اراضی کشاورزی در برزیل اقدام نمایند ولی این موضوع مورد استقبال بازرگانان ایرانی قرار نگرفت. البته دلیل اصلی را می توان عدم جدیت دولت وقت در این زمینه عنوان نمود.

عامریان ادامه داد در سال 1395 با توجه به ابلاغ آیین نامه کشت فراسرزمینی به نهادهای متولی امر از جمله بانک ها ، ولی هیچ بانکی حاضر به ارائه تسهیلات به بازرگانان و کشاورزان ایرانی جهت خرید اراضی در راستای اجرای پروژه کشت فراسرزمینی نشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل بیان داشت در حال حاضر کشور برزیل با تغییر خط مشی سیاسی خود در سال های اخیر توانسته است جایگاه ویژه ای را در حوزه کشاورزی نه تنها در منطقه امریکای لاتین و جنوبی بلکه در سراسر دنیا به خود اختصاص دهد. عامریان گفت در سال 2024 با توجه به اعلام وزارت کشاورزی برزیل 40 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی آماده فروش می باشد.

سید فخرالدین عامریان مطرح کرد در سال 1401 وزارت جهاد کشاورزی نظام نامه کشت فراسرزمینی را تدوین و ابلاغ نموده ولی نکته حائز اهمیت در این نظام نامه مغفول مانده موضوع حمایت و اختصاص یارانه و پاداش های حمایتی از فعالین این حوزه است.

عامریان در ادامه گفت بسیاری از کشاورزان ایرانی بدلیل نداشتن سرمایه لازم ، توان اجرای پروژه کشت فراسرزمینی را در سایر کشورها ندارند و به همین دلیل نمی توان از آنها این انتظار را داشت که بدون پشتوانه مالی به این مسیر قدم گذارند.

رئیس اتاق مشترک مطرح کرد که برخی از کشورها از جمله عربستان با ایجاد و اختصاص صندوقی در این زمینه توانسته اند بسیار قوی عمل نمایند و اگر بتوان چنین صندوقی را ایجاد و در آن سرمایه گذاری نمود می توان سایر کشاورزان ایرانی را به فعالیت در پروژه کشت فراسرزمینی ترغیب نمود.

عامریان عدم اختصاص ارز دولتی از سوی بانک مرکزی به فعالین حوزه کشاورزی فراسرزمینی را از دیگر عوامل مهم بازدارنده نام برد.

همچنین عامریان پیشنهاد داد که در بحث پروژه کشاورزی فراسرزمینی با توجه به حضور نمایندگان بخش خصوصی در این حوزه ، دولت متعهد به خرید کالاهای تولید شده از سوی آنان باشد. چرا که به عقیده عامریان این موضوع می تواند تا حد زیادی ثبات قیمت و از سوی دیگر رقابت و علاقمندی در فعالین این حوزه ایجاد کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل ضمن اشاره به این نکته که متاسفانه تاکنون عزم جدی از سوی دولت در راستای اجرای پروژه کشاورزی فراسرزمینی وجود نداشته ، از دولت تقاضا کرد با توجه به شرایط موجود در جهان و موضوع امنیت غذایی و آب ، هرچه سریعتر زیرساخت های لازم در زمینه کشاورزی فراسرزمینی ایجاد و با ارائه خدمات و تسهیلات لازم به بازرگانان ، کشاورزان و فعالین این حوزه از آنها حمایت و پروژه را اجرا نماید.

در ادامه رضا فتوحی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت فراسرزمینی به بیان مطالبی از جمله اهمیت کشاورزی فراسرزمینی و حضور بخش خصوصی در تعامل با بخش دولتی در این زمینه و رفع نواقص موجود در نظام نامه مذکور ، مشکلات و چالش های پیش رو در دولت  و… پرداخت.

به عقیده مجری طرح کشت فراسرزمینی در صورت عدم حضور بخش خصوصی و همکاری تنگاتنگ با دولت این موضوع به هیچ عنوان قابل اجرا نیست وخواستار تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی با دولت شد.

در پایان جلسه ، سوالاتی از سوی حاضرین مطرح که توسط سخنرانان به آنها پاسخ داده شد.

 

 

 

 

منبع: اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.