به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جهش استراتژیک مرکوسور در تجارت بین المللی

جرالدو آلکمین، معاون رئیس جمهور برزیل، از پیشرفت قابل توجهی در تجارت بین المللی توسط مرکوسور، یک بلوک تجاری بزرگ آمریکای جنوبی خبر داد. این بلوک شامل برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه است. همه آنها بر روی مجموعه جدیدی از قوانین تجاری که به توافقنامه قوانین مبدا معروف است، توافق کرده اند. این توافق یک معامله بزرگ است. این امر باعث رقابت بیشتر مرکوسور در بازار جهانی خواهد شد. الکمین که به عنوان وزیر توسعه، صنعت، بازرگانی و خدمات نیز فعالیت می‌کند، طی جلسه ای این موضوع را توضیح داد. نشست مجمع تجاری مرکوسور در برازیلیا توافق برای قابل پیش بینی‌تر سازی تجارت و تسهیل رقابت در سطح جهانی برگزار شد. یک محصول باید عمدتاً دارای قطعات محلی باشد. به طور خاص، حداقل 55 درصد آن باید از داخل مرکوسور باشد. قوانین جدید مبدا تقریباً برای همه محصولات است. برای اکثر محصولات صنعتی، به طور کامل اعمال می‌شود. برای اکثر محصولات کشاورزی، حدود 80 درصد اعمال می‌شود. برای بقیه، قانون قدیمی هنوز هم اعمال می‌شود.

https://www.riotimesonline.com/mercosurs-strategic-leap-in-international-trade/

 

برنامه پنج ساله جسورانه پتروبراس برای ایجاد 1.4 میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم

پتروبراس از برنامه استراتژیک خود برای سال های 2028-2024 با هدف ایجاد 1.4 میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانگین سالانه 280000 شغل رونمایی کرده است. این ابتکار بر اکتشاف و تولید نفت متمرکز است. ژان پل پراتس، رئیس پتروبراس، مسیر جدید را برجسته کرد که شامل کاوش در مناطق تازه، تقویت ذخایر و ادامه عملیات نفت و گاز است. به طور همزمان، این شرکت بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر و محصولات پایدار تمرکز خواهد داشت. این استراتژی با مجموع سرمایه گذاری 102 میلیارد دلاری تغییر قابل توجهی را در رویکرد پتروبراس نشان می دهد. قابل ذکر است که شامل تجدید سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها می‌شود. پراتس اظهار داشت که به جای فروش پالایشگاه‌ها، بودجه ای برای تبدیل به پارک های صنعتی دریافت خواهند کرد.

پتروبراس قصد دارد تولید کود را از سر بگیرد، فعالیت در کارخانه‌های تولید کود اوره Araucária Nitrogenados در پارانا و تکمیل UFN 3 در Mato Grosso do Sul را از سر بگیرد. این شرکت همچنین به دنبال مشارکت برای حفظ کارخانه‌های کود در سرگیپ و باهیا است. این حرکت بخشی از استراتژی آنها برای ورود مجدد به بازار کود در طرح گسترده تر انتقال انرژی است.

https://www.riotimesonline.com/petrobras-bold-five-year-plan-to-generate-1-4-million-jobs/

 

افزایش ماه اکتبر در صادرات کشاورزی برزیل

در اکتبر 2023، بخش تجارت کشاورزی برزیل تأثیر جهانی خود را به نمایش گذاشت و 13.4 میلیارد دلار کالا صادر کرد. این رقم، اگرچه 2.3 درصد کمتر از اکتبر سال قبل است، اما 45.4 درصد از کل صادرات برزیل در ماه را تشکیل می دهد. دبیرخانه بازرگانی و روابط بین‌الملل وزارت (SCRI) سویا، ذرت و شکر را به‌عنوان عمده‌ترین محصولات صادراتی معرفی کرد. قابل ذکر است، محموله‌های سویا با 5.5 میلیون تن به بالاترین حد خود در اکتبر رسید که 45.7 درصد نسبت به اکتبر 2022 افزایش داشت. چین با واردات 88 درصد از این دانه‌های سویا به ارزش 2.9 میلیارد دلار، به عنوان دریافت کننده پیشرو ایستاد. صادرات ذرت نیز چین را به‌عنوان واردکننده اصلی می‌بیند که 40.9 درصد از 8.4 میلیون تن صادراتی از برزیل را به خود اختصاص داده است. این مقدار نسبت به سال قبل 24.5 درصد افزایش داشته است. افزایش صادرات ذرت نشان دهنده نقش رو به رشد برزیل در تجارت جهانی کشاورزی است. بخش شکر نیز شاهد افزایش 15.4 درصدی بود و از 1.3 میلیارد دلار به 1.5 میلیارد دلار رسید.

https://www.riotimesonline.com/october-surge-in-brazilian-farming-exports/

 

افزایش متوسط قیمت‌های  صادراتی محصولات کشاورزی برزیل

افزایش قابل توجه 26.9 درصدی در میانگین قیمت صادرات به طور قابل توجهی به افزایش ارزش صادرات برزیل کمک کرد. در میان واردکنندگان شکر از برزیل، هند پیشتاز است و پس از آن الجزایر، اندونزی، چین، کانادا و مالزی قرار دارند که هر کدام روندهای متفاوتی را در حجم واردات نشان می دهند. از ژانویه تا اکتبر 2023، صادرات تجارت کشاورزی برزیل به رکورد 139.6 میلیارد دلار رسید که 3 درصد بیشتر از سال 2022 بود. مجتمع سویا، کمپلکس قند-الکل و غلات، از جمله آرد و فرآورده‌ها، عوامل اصلی این رشد بودند. بازار آسیا، به ویژه چین، به عنوان مقصد اصلی صادرات تجارت کشاورزی برزیل ظاهر شد و نقش مهم منطقه در اقتصاد کشاورزی برزیل را برجسته کرد. چین به تنهایی 36.6 درصد از این صادرات را به خود اختصاص داده است که مجموعاً 51.1 میلیارد دلار است. این داده‌ها بر اهمیت برزیل به عنوان یک بازیگر جهانی تجارت کشاورزی و اهمیت روابط تجاری آن به ویژه با بازارهای آسیایی تأکید می‌کند.

https://www.riotimesonline.com/october-surge-in-brazilian-farming-exports/

 

آزادی اقتصادی برزیل در دوران تصدی بولسونارو پیشرفت نمود

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه پرسبیتریان مکنزی انجام شد، افزایش آزادی اقتصادی برزیل را نشان می‌دهد و میانگین امتیاز آن از 4.06 در سال 2020 به 4.38 در سال 2021 افزایش یافته است. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در بخش اقتصادی است. سان‌پائولو، اسپریتو سانتو و ماتو گروسو دو سول در این زمینه برتری دارند. برعکس، هورایما، توکانچینز و پیائویی عقب هستند. این مطالعه آزادی اقتصادی را در مقیاس 0 تا 10 اندازه گیری می‌کند. نمرات بالاتر نماد آزادی بیشتر است. امتیاز فعلی برزیل، زیر 5، پتانسیل پیشرفت بیشتر را نشان می دهد. ایالت هایی که نمرات بالاتری دارند معمولا مالیات کمتر، بازار کار انعطاف پذیرتر و مخارج دولتی کمتری دارند. این شرایط رشد اقتصادی را تقویت می‌کند که در افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه و کاهش بیکاری در این مناطق مشهود است. این بهبود امتیاز منعکس کننده افزایش هزینه‌های دولت، تنظیم بازار کار و بار مالیاتی است. افزایش امتیاز برزیل منعکس کننده تغییرات سیاست و بهبود حکومت است. این تغییر به آینده اقتصادی روشن تر اشاره دارد. از نظر منطقه ای، آمریکای لاتین بر آزادسازی اقتصادی متمرکز است. پیشرفت برزیل با این تلاش های منطقه ای مطابقت دارد.

https://www.riotimesonline.com/brazils-economic-freedom-advanced-under-bolsonaros-tenure/

 

بازار برزیل پیش بینی‌های نزولی تورم و رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را اصلاح می‌کند

نظرسنجی که درک بازار از شاخص‌های اقتصادی را نشان می‌دهد، اشاره کرد که انتظارات برای افزایش  IPCA [1] در سال برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و به 4.53 درصد رسید و در نتیجه زیر سقف هدف باقی ماند. انتظار برای افزایش IPCA در سال 2023 برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و از 4.55 درصد قبل به 4.53 درصد رسید و در نتیجه زیر سقف هدف باقی ماند. برای سال آینده، پیش‌بینی تورم 3.91 درصد باقی ماند، در حالی که برای سال‌های 2025 و 2026 روی 3.5 درصد باقی مانده است. مرکز هدف رسمی‌تورم در سال 2023 3.25 درصد و برای سال های 2024، 2025 و 2026 3.00 درصد است، همیشه با حاشیه تحمل 1.5 درصد بیشتر یا کمتر. برای تولید ناخالص داخلی (GDP)، برآورد رشد امسال با 0.01 درصد کاهش به 2.84٪ تعدیل شد، در حالی که برای سال 2024 در 1.50٪ باقی ماند. نظرسنجی هفتگی صد اقتصاددان همچنین نشان داد که انتظار می رود نرخ بهره پایه سلیک در سال جاری به 11.75 درصد و در سال آینده 9.25 درصد به پایان برسد.

 

انجمن صنایع شیمیایی برزیل می‌گوید این صنایع در سال 2023 کسری 47 میلیارد دلاری خواهند داشت

طبق گزارش این نهاد، برزیل پایین‌ترین نرخ بهره‌وری را در این بخش در 30 سال گذشته ثبت کرده است. Abiquim (انجمن صنایع شیمیایی برزیل) محاسبه کرد که بر اساس داده‌های اکتبر سال جاری، این بخش سال 2023 را با کسری 47 میلیارد دلاری به پایان خواهد رساند. این مقدار دومین تراز منفی بزرگ تاریخ است. بر اساس گزارش آبیکیم، واردات محصولات شیمیایی بالغ بر 52 میلیارد دلار و صادرات به 12.2 میلیارد دلار تا ماه اکتبر رسیده است. از نظر حجم، وارداتی که بیشترین رشد را داشته است، نرم کننده‌ها، رزین‌های ترموپلاستیک، محصولات اساسی پتروشیمی و واسطه‌های شیمیایی برای مواد شوینده بوده است و بین ژانویه و اکتبر تا 79 درصد افزایش یافتند.

Indústria química terá deficit de US$ 47 bi em 2023, diz Abiquim

 

پاورقی:

[1] Broad National Consumer Price

منبع: سایت وزارت امور خارجه

انتهای پیام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.