به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل- برنامه ريزي برزيل در زمينه سرمايه گذاري در زيرساخت‌هاي نفت و گاز جدي بوده و اين کشور در آينده نزديک به پيشرفت‌هاي چشمگيري در زمينه استفاده از سوخت‌هاي جايگزين دست خواهد يافت.

غول نفتي پتروبراس برزيل از بانک‌هاي چيني (بانک توسعه چين و بانک چين) خواستار دريافت وجوه اکتشاف در اعماق درياست. در حال حاضر بيش از 25 درصد وام‌هاي پتروبراس چيني بوده و کل وام هاي اخذ شده حدود 65 ميليارد دلار است.

انرژي‌هاي تجديدپذير اکنون 83 درصد از کل شبکه برق برزيل را تشکيل مي دهد. اين امر اين کشور را به عنوان يک بازيگر کليدي در زمينه انرژي پاک در سطح جهان قرار مي دهد. دولت برزيل قصد دارد 14.62 ميليارد دلار در پروژه‌هاي انرژي سرمايه گذاري کند. از اين مبلغ، 12.96 ميليارد دلار صرف منابع تجديدپذير خواهد شد.

تخمين زده مي‌شود که درصد سوخت زيست تخريب‌پذير اضافه شده به گازوئيل در برزيل تا سال 2026 به 15 درصد رسيده و توليد داخلي بيوديزل برزيل از 6.3 ميليارد ليتر فعلي در سال، تا سال 2026 به بيش از 10 ميليارد ليتر برسد. به همين علت واردات برزيل در زمينه فرآورده گازوئيل به ميزان يک ميليارد ليتر در سال 2023 و چهار ميليارد ليتر در سال 2026 کاهش خواهد يافت.

شرکت تحقيقات انرژي برزيل به رشد توليد گاز طبيعي در برزيل طي ده سال آينده اشاره مي‌کند. عرضه اين بخش احتمالاً 34 درصد افزايش مي يابد، که عمدتاً ناشي از اجراي پروژه‌هاي جديد در کشور برزيل است. انتظار مي رود حجم گاز تزريق شده به شبکه ملي خط لوله برزيل از 134 ميليون مترمکعب در روز فعلي، تا سال 2032 به 182 ميليون متر مکعب در روز برسد.

شرکت نفت و گاز دولتي برزيل (پتروبراس) بدنبال تامين مالي از طريق چين براي پروژه‌هاي نفت فراساحلي خود[1].

غول نفتي پتروبراس برزيل از بانک‌هاي چيني خواستار دريافت وجوه اکتشاف در اعماق دريا است. اين حرکت با استراتژي برزيل براي تقويت مشارکت خود با چين همسو است. بسياري از پلت فرم هايي که پتروبراس از آنها استفاده مي‌کند در چين مونتاژ مي‌شوند. بنابراين، تضمين وام براي اين پلتفرم‌هاي پرهزينه، تا سقف 3.5 ميليارد دلار براي هر کدام، ساده‌تر است.

علاوه بر اين، بانک‌هاي چيني در تامين مالي سرمايه گذاري‌هاي انرژي سبز پتروبراس کمک خواهند کرد. در حال حاضر بيش از 25 درصد وام‌هاي پتروبراس چيني است. انتظار مي‌رود که اين بخش همچنان به رشد خود ادامه دهد و کل بدهي‌ها زير 65 ميليارد دلار حفظ گردد.

ماه گذشته، اين شرکت قراردادهاي پنج ساله با بانک توسعه چين و بانک چين امضا کرد. برنامه ريزي براي افتتاح يک شرکت تابعه مالي و تدارکاتي چين براي سال آينده در حال انجام است. پتروبراس صاحب بزرگترين و سريعترين ناوگان واحدهاي شناور در سطح جهان است.

اين شرکت قصد دارد تا سال 2027 چهارده واحد شناور ديگر اضافه کند. اگر تامين کنندگان دسترسي بهتري به اعتبار داشته باشند، اين حرکت هزينه‌هاي کلي را کاهش مي دهد. معاملات ارزي چين نيز در دستورکار قرار دارد. در حال حاضر پتروبراس هيچ تجارتي به يوآن ندارد. علاوه بر اين، پتروبراس در حال تقويت روابط با کشورهاي غرب آسيا است. مديران اجرايي اين شرکت برزيلي اخيراً از ابوظبي ديدن کرده و سفري به عربستان سعودي را برنامه ريزي نموده‌اند.

به نظر برخي کارشناسان اقتصادي برزيلي، کشورهاي حاشيه خليج فارس در انتقال انرژي جهاني حياتي بوده و  اين کشورها مشتاق سرمايه‌گذاري در کربن زدايي هستند. پتروبراس همچنين قصد دارد تا 15 درصد در انرژي‌هاي تجديدپذير سرمايه گذاري کند. آنها به دنبال شرکائي براي تسهيل مشارکت در هزينه‌هاي سرمايه گذاري هستند.

قدرت سرمايه گذاري عظيم، نيروي تجديدپذير برزيل را تقويت مي‌کند.

بين ژانويه و آگوست 2023، برزيل 7 گيگاوات به شبکه برق خود اضافه کرد که 6.2 گيگاوات از انرژي خورشيدي و بادي به دست آمد. انرژي‌هاي تجديدپذير اکنون 83 درصد از کل شبکه برق برزيل را تشکيل مي دهد. اين امر برزيل را به عنوان يک بازيگر کليدي در زمينه انرژي پاک در سطح جهان قرار مي دهد.

انرژي خورشيدي سه گيگاوات و انرژي باد 3.2 گيگاوات به شبکه برزيل اضافه شده است. الکساندر سيلويرا، وزير انرژي برزيل، گفت: «بيش از 80 درصد برق ما تجديدپذير است. ما آماده رهبري در انتقال انرژي جهاني هستيم

اين کشور در سال جاري شاهد رشد بي سابقه اي در انرژي خورشيدي متمرکز بود و در مقايسه، کل سال 2022 به ميزان 2.5 گيگاوات افزايش داشت. نزديک به 90 درصد از ظرفيت جديد در سال 2023 از باد و خورشيد تامين شده است. به طور خاص، باد 46 درصد و خورشيدي 43.9 درصد را تامين کرد.

هدف براي توسعه شبکه در سال جاري 10.3 گيگاوات است. از نظر مزارع خورشيدي بزرگ، برزيل اکنون داراي 18 هزار پنل با ظرفيت ترکيبي 10.3 گيگاوات است. سيستم ملي بهم پيوسته (NIS) همچنين شامل 954 توربين بادي است که 10.3 گيگاوات ديگر اضافه مي‌کند.

دولت برزيل قصد دارد 14.62 ميليارد دلار در پروژه‌هاي انرژي سرمايه گذاري کند. از اين مبلغ، 12.96 ميليارد دلار صرف منابع تجديدپذير خواهد شد. نيروگاه‌هاي خورشيدي به تنهايي 8.5 گيگاوات سهم دارند. سرمايه گذاري در اين بخش 8.3 ميليارد دلار است. برزيل در حال استفاده از منابع خود در انرژي‌هاي تجديدپذير، ثبت رکوردهاي جديد و هموار کردن راه براي آينده اي پاک تر است.

Itaú BBA مي‌گويد که ترکيب بيوديزل بالاتر، صادرات روغن سويا برزيل را محدود مي‌کند[2]

به گفته تحليلگر موسسه آگرو مشاوره ايتائو بي بي اي، افزايش ترکيب بيوديزل در ديزل از 10 درصد به 12 درصد تا آوريل، انتظار مي رود مقدار روغن سوياي برزيلي موجود براي صادرات را محدود کند و همچنين عرضه براي صادرات غلات را کاهش دهد.

اين تجزيه و تحليل سهم 72 درصدي روغن سويا را در توليد بيوديزل در نظر مي‌گيرد و بر اساس اين گزارش، بدون افزايش اين ترکيب، صادرات حدود 2.3 ميليون تن روغن امکان پذير خواهد بود. اين هفته، انجمن صنايع روغن نباتي برزيل (Abiove) پيش بيني خود را براي صادرات روغن سويا به 2.15 ميليون تن افزايش داد.

با اين حال، صادرات روغن سوياي برزيل کمتر از آنچه در سال گذشته مشاهده شد (2.6 ميليون تن) خواهد بود، که عملاً منجر به افزايش خريدها از هند خواهد شد. همچنين پيش بيني مي‌شود که به ترتيب عرضه روغن‌هاي رقيب از اندونزي و اوکراين (نخل و آفتابگردان) نيز در بازار بين الملل افزايش يابد.

به گفته Abiove، در ميان کمبود برداشت آرژانتين، تقاضاي قابل توجهي براي روغن سوياي برزيل وجود دارد که عمدتاً محموله‌هاي کنجاله سويا از برزيل را افزايش مي‌دهد.

دولت گسترش ترکيب بيوديزل در گازوئيل فروخته شده در کشور را رسمي‌کرد[3]

تخمين زده مي‌شود که درصد سوخت زيست تخريب پذير اضافه شده به گازوئيل در برزيل تا سال 2026 به 15 درصد خواهد رسيد. از آوريل امسال اين ميزان از 10 درصد به 12 درصد افزايش خواهد يافت.

تغيير تدريجي در درصد بيوديزل اضافه شده به ديزلي که به مصرف‌کنندگان نهايي در برزيل فروخته مي‌شود و دستورالعمل هاي جديد در مورد اين موضوع، در روز چهارشنبه، 29 مارس رسمي‌شد.

از اول آوريل 2023، ترکيب بيوديزل در گازوئيل از 10 درصد به 12 درصد افزايش يافت. يک سال بعد، در سال 2024، اين درصد به 13 درصد خواهد رسيد. در سال 2025 به 14 درصد و در سال 2026 به 15 درصد خواهد رسيد. بيوديزل سوخت زيست تخريب‌پذيري است که از منابع تجديدپذير مانند روغن‌هاي گياهي و چربي‌هاي حيواني توليد مي‌شود و نسبت به مشتقات نفتي فرآيند آلودگي کمتري دارد.

تاريخ لازم‌الاجرا شدن سطوح بالا را مي‌توان بر اساس ارزيابي وزارت انرژي و معادن برزيل از جنبه‌هاي مربوط به عرضه و تقاضاي بيوديزل پيش‌بيني نمود. تخمين زده مي‌شود که توليد داخلي بايوديزل برزيل از 6.3 ميليارد ليتر فعلي در سال، تا سال 2026 به بيش از 10 ميليارد ليتر برسد. علاوه بر اين، برنامه ريزي شده است که واردات فرآورده گازوئيل به ميزان يک ميليارد ليتر در سال 2023 و چهار ميليارد ليتر در سال 2026 کاهش يابد.

انتظار مي رود عرضه گاز طبيعي تا سال 2032 در برزيل 34 درصد رشد کند[4]

پيش بيني مي‌شود حجم گاز تزريق شده به شبکه سراسري خط لوله از 134 ميليون متر مکعب در روز به 182 ميليون متر مکعب در روز افزايش يابد. شرکت تحقيقات انرژي برزيل (EPE) اخيراً پيش بيني اي را منتشر کرد که به رشد توليد گاز طبيعي در برزيل طي ده سال آينده اشاره مي‌کند. بر اساس اين مطالعه، عرضه اين بخش احتمالاً 34 درصد افزايش مي يابد، که عمدتاً ناشي از اجراي پروژه‌هاي جديد در کشور برزيل است.

اين پيش بيني همچنين تجارت بين المللي را هم از نظر ظرفيت واردات با کشتي و هم انتقال گاز از بوليوي در نظر مي‌گيرد. انتظار مي رود حجم گاز تزريق شده به شبکه ملي خط لوله برزيل از 134 ميليون مترمکعب در روز تا سال 2032 به 182 ميليون متر مکعب در روز برسد.

زيرساخت هاي اين بخش با ساخت واحدهاي جديد پردازش گاز طبيعي (UPGN) و خطوط لوله، به ويژه در منطقه شمال شرق برزيل، که بيشترين تعداد تامين کنندگان جديد را متمرکز کرده و قيمت‌هاي رقابتي تري را ارائه مي‌دهد، گسترش خواهد يافت. اين تغييرات نويدبخش افزايش بازار گاز طبيعي و ايجاد فرصت‌هاي جديدي براي بخش انرژي برزيل است.

بر اساس داده‌هاي آژانس ملي نفت، گاز طبيعي و سوخت هاي زيستي (ANP)، توزيع کنندگان و مصرف کنندگان در منطقه شمال شرق برزيل به طور متوسط 76.2 رئال برزيل به ازاي هر ميليون BTU پرداخت مي‌کنند. اين هزينه 15.8 درصد کمتر از مبالغ پرداختي در جنوب شرقي و 17.9 درصد کمتر از مناطق جنوب مرکزي و غربي برزيل است.

پاورقيها:

[1]https://www.riotimesonline.com/brazil-news/massive-investment-powers-brazils-renewable-drive/

[2]https://www.biodieselbr.com/noticias/biocombustivel/negocio/mistura-maior-de-biodiesel-limitara-exportacao-de-oleo-de-soja-do-brasil-diz-itau-bba-270323

[3]https://www.gov.br/pt-br/noticias/energia-minerais-e-combustiveis/2023/03/governo-oficializa-ampliacao-da-mistura-de-biodiesel-no-diesel-vendido-no-pais

[4]https://diariodocomercio.com.br/economia/oferta-de-gas-natural-deve-crescer-34-ate-2032-no-brasil/#gref

منبع: سايت وزارت امور خارجه

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.