يک عضو فعال اتاق بازرگاني ايران و برزيل گفت: کشور برزيل به عنوان عضو موثر کشورهاي عضو بازار مشترک آمريکاي ‌جنوبي و در مقابل ايران به عنوان يکي از بازارهاي بزرگ در مجاورت آسيا، اوراسيا و خاورميانه مي‌توانند تسهيل‌گر فعاليت بين دو حوزه کشورهاي عضو بازار مشترک آمريکاي ‌جنوبي و اورآسيا باشند.

مهدي آزادواري با اعلام مطلب فوق افزود: شرکاي اصلي تجاري ايران شامل چين، روسيه، هند و آفريقاي جنوبي که به همراه برزيل اعضاي گروه بريکس هستند، شرکاي مهمي براي برزيل محسوب مي‌شوند و اين نشانگر ظرفيت‌هاي با براي گسترش سطح مناسبات ايران و برزيل  مي تواند باشد.

وي به نقش و جايگاه دو کشور ايران و برزيل در منطقه خود و همچنين پتانسيل‌ها و هم‌پوشاني اقتصاد‌هاي دو کشور تاکيد کرد و گفت: ظرفيت تجاري بين ايران و برزيل بسيار بالاتر از فروش چند قلم کالاي اساسي کشاورزي بوده و مي‌تواند علاوه بر حفظ و توسعه وضع کنوني به تعاملات متنوع بازرگاني با حضور شرکت‌هاي متوسط و کوچک دو طرف گسترش يابد.

رييس مرکز مطالعات اقتصادي اوراسيا يادآورشد: رفع موانع از جمله فراهم شدن بستر بانکي، خط مستقيم کشتيراني و خط مستقيم هوايي تسهيل‌گر اين اهداف خواهد بود.

آزادواري با اشاره به اين موضوع که مي‌بايست به تدريج به سمت توازن در تجارت دوجانبه با برزيل برويم، مطرک کرد: امضاي موافقتنامه هايي نظير تجارت ترجيحي و تجارت آزاد با برزيل توسط دستگاه‌هاي مرتبط ميتواند تقويت کننده روابط بين ايران و برزيل باشد.

به ‌گفته وي، بر اساس اطلاعات موجود، برزيل داراي يک جمعيت پيراموني ۴۰۰ ميليوني است و ما هم چنين ظرفيتي را نيزدر خاورميانه داريم. بايد نگاه بلند مدت به همکاري‌ها داشته باشيم.

آزادواري تصريح کرد:

برزيل داراي بازار بزرگ محصولات کشاورزي و دامداري و فرآورده‌هاي جانبي آن است. همچنين برزيل در زمينه صنعتي يکي از بزرگ‌ترين توليدکننده‌هاي خودرو با ۲۶ خودروساز و توليد ۳ ميليون دستگاه خودرو در سال است که فروش آن با احتساب خودرو و قطعات به ارزش ۱۰۰ ميليارد دلار است.

وي ادامه داد: برزيل در بخش معدن، با دارا بودن سنگ آهن به ميزان ۳۴۰ ميليون تن، يکي از بزرگ‌ترين ذخاير سنگ آهن را دارد. معادن طلا و بوکسيت هم گستردگي دارند. همچنين اين کشور در زمينه تجهيزات پزشکي هم توانسته بازار رو به رشدي را براي خود ايجاد کند.

آزادواري به عنوان عضو فعال اتاق بازرگاني ايران و برزيل تاکيد کرد: بر اساس آمار موجود، در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت دو کشور به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم بالغ‌بر ۴ ميليارد دلار بوده است.

وي ادامه داد: از سال ۲۰۱۹ اوره ايران به بازار برزيل معرفي شد و در مدت کوتاهي توانستيم حجم صادرات اوره را به چند ميليون تن برسانيم. تقاضا براي اوره در بازار برزيل بسيار بالاست. در ديگر کالاهاي بخش پتروشيمي مثل پليمرها، قير و متانول نيز تقاضاي بالايي در برزيل دارند..

به اعتقاد اين عضو فعال در اتاق بازرگاني ايران و برزيل، ايران ميتواند دو اقدام حفظ صادرات فعلي و متنوع سازي اقلام صادراتي را براي ايجاد توازن در تراز تجاري خود با تجارت برزيل انجام دهد..

وي همچنين تاکيد کرد: يکي از بسترهايي که براي توسعه روابط با برزيل لازم است، برقراري تسهيل در موضوعات مرتبط در حوزه روابط بانکي است.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.