به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران  برزيل- گزيده اخبار و تحولات اقتصادي برزيل در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي اين کشور به شرح ذيل ارائه مي‌گردد:

جهش استراتژيک مرکوسور در تجارت بين المللي

جرالدو آلکمين، معاون رئيس جمهور برزيل، از پيشرفت قابل توجهي در تجارت بين المللي توسط مرکوسور، يک بلوک تجاري بزرگ آمريکاي جنوبي خبر داد. اين بلوک شامل برزيل، آرژانتين، پاراگوئه و اروگوئه است. همه آنها بر روي مجموعه جديدي از قوانين تجاري که به توافقنامه قوانين مبدا معروف است، توافق کرده اند. اين توافق يک معامله بزرگ است. اين امر باعث رقابت بيشتر مرکوسور در بازار جهاني خواهد شد. الکمين که به عنوان وزير توسعه، صنعت، بازرگاني و خدمات نيز فعاليت مي‌کند، طي جلسه اي اين موضوع را توضيح داد. نشست مجمع تجاري مرکوسور در برازيليا توافق براي قابل پيش بيني‌تر سازي تجارت و تسهيل رقابت در سطح جهاني برگزار شد. يک محصول بايد عمدتاً داراي قطعات محلي باشد. به طور خاص، حداقل 55 درصد آن بايد از داخل مرکوسور باشد. قوانين جديد مبدا تقريباً براي همه محصولات است. براي اکثر محصولات صنعتي، به طور کامل اعمال مي‌شود. براي اکثر محصولات کشاورزي، حدود 80 درصد اعمال مي‌شود. براي بقيه، قانون قديمي هنوز هم اعمال مي‌شود.

https://www.riotimesonline.com/mercosurs-strategic-leap-in-international-trade/

برنامه پنج ساله جسورانه پتروبراس براي ايجاد 1.4 ميليون شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم

پتروبراس از برنامه استراتژيک خود براي سال هاي 2028-2024 با هدف ايجاد 1.4 ميليون شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم با ميانگين سالانه 280000 شغل رونمايي کرده است. اين ابتکار بر اکتشاف و توليد نفت متمرکز است. ژان پل پراتس، رئيس پتروبراس، مسير جديد را برجسته کرد که شامل کاوش در مناطق تازه، تقويت ذخاير و ادامه عمليات نفت و گاز است. به طور همزمان، اين شرکت بر روي انرژي‌هاي تجديدپذير و محصولات پايدار تمرکز خواهد داشت. اين استراتژي با مجموع سرمايه گذاري 102 ميليارد دلاري تغيير قابل توجهي را در رويکرد پتروبراس نشان مي دهد. قابل ذکر است که شامل تجديد سرمايه گذاري در پالايشگاه‌ها مي‌شود. پراتس اظهار داشت که به جاي فروش پالايشگاه‌ها، بودجه اي براي تبديل به پارک هاي صنعتي دريافت خواهند کرد.

پتروبراس قصد دارد توليد کود را از سر بگيرد، فعاليت در کارخانه‌هاي توليد کود اوره Araucária Nitrogenados در پارانا و تکميل UFN 3 در Mato Grosso do Sul را از سر بگيرد. اين شرکت همچنين به دنبال مشارکت براي حفظ کارخانه‌هاي کود در سرگيپ و باهيا است. اين حرکت بخشي از استراتژي آنها براي ورود مجدد به بازار کود در طرح گسترده تر انتقال انرژي است.

https://www.riotimesonline.com/petrobras-bold-five-year-plan-to-generate-1-4-million-jobs/

افزايش ماه اکتبر در صادرات کشاورزي برزيل

در اکتبر 2023، بخش تجارت کشاورزي برزيل تأثير جهاني خود را به نمايش گذاشت و 13.4 ميليارد دلار کالا صادر کرد. اين رقم، اگرچه 2.3 درصد کمتر از اکتبر سال قبل است، اما 45.4 درصد از کل صادرات برزيل در ماه را تشکيل مي دهد. دبيرخانه بازرگاني و روابط بين‌الملل وزارت (SCRI) سويا، ذرت و شکر را به‌عنوان عمده‌ترين محصولات صادراتي معرفي کرد. قابل ذکر است، محموله‌هاي سويا با 5.5 ميليون تن به بالاترين حد خود در اکتبر رسيد که 45.7 درصد نسبت به اکتبر 2022 افزايش داشت. چين با واردات 88 درصد از اين دانه‌هاي سويا به ارزش 2.9 ميليارد دلار، به عنوان دريافت کننده پيشرو ايستاد. صادرات ذرت نيز چين را به‌عنوان واردکننده اصلي مي‌بيند که 40.9 درصد از 8.4 ميليون تن صادراتي از برزيل را به خود اختصاص داده است. اين مقدار نسبت به سال قبل 24.5 درصد افزايش داشته است. افزايش صادرات ذرت نشان دهنده نقش رو به رشد برزيل در تجارت جهاني کشاورزي است. بخش شکر نيز شاهد افزايش 15.4 درصدي بود و از 1.3 ميليارد دلار به 1.5 ميليارد دلار رسيد.

https://www.riotimesonline.com/october-surge-in-brazilian-farming-exports/

افزايش متوسط قيمت‌هاي  صادراتي محصولات کشاورزي برزيل

افزايش قابل توجه 26.9 درصدي در ميانگين قيمت صادرات به طور قابل توجهي به افزايش ارزش صادرات برزيل کمک کرد. در ميان واردکنندگان شکر از برزيل، هند پيشتاز است و پس از آن الجزاير، اندونزي، چين، کانادا و مالزي قرار دارند که هر کدام روندهاي متفاوتي را در حجم واردات نشان مي دهند. از ژانويه تا اکتبر 2023، صادرات تجارت کشاورزي برزيل به رکورد 139.6 ميليارد دلار رسيد که 3 درصد بيشتر از سال 2022 بود. مجتمع سويا، کمپلکس قند-الکل و غلات، از جمله آرد و فرآورده‌ها، عوامل اصلي اين رشد بودند. بازار آسيا، به ويژه چين، به عنوان مقصد اصلي صادرات تجارت کشاورزي برزيل ظاهر شد و نقش مهم منطقه در اقتصاد کشاورزي برزيل را برجسته کرد. چين به تنهايي 36.6 درصد از اين صادرات را به خود اختصاص داده است که مجموعاً 51.1 ميليارد دلار است. اين داده‌ها بر اهميت برزيل به عنوان يک بازيگر جهاني تجارت کشاورزي و اهميت روابط تجاري آن به ويژه با بازارهاي آسيايي تأکيد مي‌کند.

https://www.riotimesonline.com/october-surge-in-brazilian-farming-exports/

آزادي اقتصادي برزيل در دوران تصدي بولسونارو پيشرفت نمود

مطالعه‌اي که توسط دانشگاه پرسبيتريان مکنزي انجام شد، افزايش آزادي اقتصادي برزيل را نشان مي‌دهد و ميانگين امتياز آن از 4.06 در سال 2020 به 4.38 در سال 2021 افزايش يافته است. اين نشان دهنده پيشرفت قابل توجه در بخش اقتصادي است. سان‌پائولو، اسپريتو سانتو و ماتو گروسو دو سول در اين زمينه برتري دارند. برعکس، هورايما، توکانچينز و پيائويي عقب هستند. اين مطالعه آزادي اقتصادي را در مقياس 0 تا 10 اندازه گيري مي‌کند. نمرات بالاتر نماد آزادي بيشتر است. امتياز فعلي برزيل، زير 5، پتانسيل پيشرفت بيشتر را نشان مي دهد. ايالت هايي که نمرات بالاتري دارند معمولا ماليات کمتر، بازار کار انعطاف پذيرتر و مخارج دولتي کمتري دارند. اين شرايط رشد اقتصادي را تقويت مي‌کند که در افزايش توليد ناخالص داخلي سرانه و کاهش بيکاري در اين مناطق مشهود است. اين بهبود امتياز منعکس کننده افزايش هزينه‌هاي دولت، تنظيم بازار کار و بار مالياتي است. افزايش امتياز برزيل منعکس کننده تغييرات سياست و بهبود حکومت است. اين تغيير به آينده اقتصادي روشن تر اشاره دارد. از نظر منطقه اي، آمريکاي لاتين بر آزادسازي اقتصادي متمرکز است. پيشرفت برزيل با اين تلاش هاي منطقه اي مطابقت دارد.

https://www.riotimesonline.com/brazils-economic-freedom-advanced-under-bolsonaros-tenure/

بازار برزيل پيش بيني‌هاي نزولي تورم و رشد توليد ناخالص داخلي در سال 2023 را اصلاح مي‌کند

نظرسنجي که درک بازار از شاخص‌هاي اقتصادي را نشان مي‌دهد، اشاره کرد که انتظارات براي افزايش  IPCA [1] در سال براي سومين هفته متوالي کاهش يافت و به 4.53 درصد رسيد و در نتيجه زير سقف هدف باقي ماند. انتظار براي افزايش IPCA در سال 2023 براي سومين هفته متوالي کاهش يافت و از 4.55 درصد قبل به 4.53 درصد رسيد و در نتيجه زير سقف هدف باقي ماند. براي سال آينده، پيش‌بيني تورم 3.91 درصد باقي ماند، در حالي که براي سال‌هاي 2025 و 2026 روي 3.5 درصد باقي مانده است. مرکز هدف رسمي‌تورم در سال 2023 3.25 درصد و براي سال هاي 2024، 2025 و 2026 3.00 درصد است، هميشه با حاشيه تحمل 1.5 درصد بيشتر يا کمتر. براي توليد ناخالص داخلي (GDP)، برآورد رشد امسال با 0.01 درصد کاهش به 2.84٪ تعديل شد، در حالي که براي سال 2024 در 1.50٪ باقي ماند. نظرسنجي هفتگي صد اقتصاددان همچنين نشان داد که انتظار مي رود نرخ بهره پايه سليک در سال جاري به 11.75 درصد و در سال آينده 9.25 درصد به پايان برسد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/mercado-revisa-para-baixo-previsoes-para-inflacao-e-alta-do-pib-em-2023/

انجمن صنايع شيميايي برزيل مي‌گويد اين صنايع در سال 2023 کسري 47 ميليارد دلاري خواهند داشت.

طبق گزارش اين نهاد، برزيل پايين‌ترين نرخ بهره‌وري را در اين بخش در 30 سال گذشته ثبت کرده است. Abiquim (انجمن صنايع شيميايي برزيل) محاسبه کرد که بر اساس داده‌هاي اکتبر سال جاري، اين بخش سال 2023 را با کسري 47 ميليارد دلاري به پايان خواهد رساند. اين مقدار دومين تراز منفي بزرگ تاريخ است. بر اساس گزارش آبيکيم، واردات محصولات شيميايي بالغ بر 52 ميليارد دلار و صادرات به 12.2 ميليارد دلار تا ماه اکتبر رسيده است. از نظر حجم، وارداتي که بيشترين رشد را داشته است، نرم کننده‌ها، رزين‌هاي ترموپلاستيک، محصولات اساسي پتروشيمي و واسطه‌هاي شيميايي براي مواد شوينده بوده است و بين ژانويه و اکتبر تا 79 درصد افزايش يافتند.  

https://www.poder360.com.br/infraestrutura/industria-quimica-tera-deficit-de-us-47-bi-em-2023-diz-abiquim/

پاورقي:

[1] Broad National Consumer Price

منبع: سايت وزارت امور خارجه

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.