به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران  برزيل- گزيده اخبار و تحولات اقتصادي برزيل در هفته چهارم آبان ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي اين کشور به شرح ذيل ارائه مي‌گردد:

بازار سهام برزيل در سال 2023 به رکورد بالايي رسيد

در روز پنجشنبه، 16 نوامبر 2023، شاخص اصلي بورس سان پائولو، Ibovespa، به بالاترين حد خود يعني 124639 واحد رسيد که نشان دهنده افزايش 1.20 درصدي بود. اين بالاترين ميزان از 29 جولاي 2021 است که به 125675 امتياز رسيد.بالاترين رکورد قبلي خود در دوره سوم رياست جمهوري لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا را پشت سر گذاشت. در 14 نوامبر، شاخص در 123166 واحد بسته شد. در بازار ارز نيز دلار تجاري با افزايش اندکي و حدود 0.16درصد، به 4.87 رئال رسيد. رشد بازار سهام به دنبال انتشار آمار تورم در ايالات متحده بود. داده‌هاي اکتبر هيچ تغييري نشان نداد و در صفر درصد باقي ماند.

https://www.riotimesonline.com/brazilian-stock-market-hits-record-high-in-2023/

رشد سود براي بانک هاي بزرگ برزيل

پنج بانک برتر برزيل در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزايش سود داشتند و به 28.4 ميليارد رئال (تقريباً 5.8 ميليارد دلار) رسيد. پيشتاز اين رشد عمدتاً از طريق درآمدهاي اعتباري بود و بانکهاي برتر شامل Itaú Unibanco، Banco do Brasil، و Caixa Econômica Federal هستند. با نگاهي به آينده، بانک‌هاي دولتي برزيل انتظار دارند که در سال 2024 پيشرفت بيشتري در عمليات اعتباري داشته باشند که با کاهش نرخ سليک (سود پايه بانکي در بزيل که توسط بانک مرکزي تعيين مي‌شود) تقويت شده است. اين امرغيرمنتظره بود، زيرا بازار رشد 0.1 درصدي را پيش بيني کرده بود. در همين حال، رئيس جمهور لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا تصميم گرفت هدف کسري مالي سال 2024 را صفر نگه دارد.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/growth-in-profits-for-brazils-major-banks/

افزايش صادرات قهوه برزيل به بازارهاي رقيب ويتنام و اندونزي

برزيل، به عنوان يکي از توليد کنندگان برتر قهوه، به رقباي ويتنامي و اندونزيائي در زمينه رفع مشکلات محصولات قهوه ايشان کمک مي‌کند. در ماه اکتبر، واردات قهوه اندونزي از برزيل 99 درصد افزايش يافت و به 66.1 هزار کيسه رسيد. ويتنام، يکي ديگر از توليدکنندگان بزرگ، نيز به برزيل روي آورد و در ماه گذشته بيش از 6 هزار کيسه خريداري کرد که جمعاً در سال جاري به 140.3 هزار کيسه رسيد.

به گفته شوراي صادرکنندگان قهوه برزيل (Cecafé) اگرچه اين ارقام در مقايسه با مشتريان بزرگتر برزيل متوسط هستند، اما قابل توجه بودند. صادرات قهوه برزيل در اکتبر با 4.35 ميليون کيسه به اوج خود رسيد که نشان دهنده افزايش 21.8 درصدي نسبت به سال گذشته و بالاترين حجم ماهانه از دسامبر 2020 است.

رئيس شوراي مذکور، قهوه رقابتي کانفورا برزيل را به عنوان يکي از جذابيت‌هاي مهم براي خريداران برجسته کرد. صادرات به ويتنام و اندونزي به طور قابل توجهي از ژانويه تا اکتبر امسال افزايش يافته است. تغيير در مقاصد صادراتي برزيل نيز مشاهده شد. به طور سنتي، ايالات متحده و آلمان واردکنندگان اصلي قهوه برزيل هستند.

https://www.riotimesonline.com/brazils-coffee-exports-surge-to-competing-markets-vietnam-and-indonesia/

برزيل به ليگ برتر توليدکنندگان هواپيما صعود کرد

برزيل رسماً به يک توافقنامه پيوست و به عضويت يک گروه جهاني از توليدکنندگان پيشرو هواپيما درآمد. اين توافقنامه استانداردهاي تجارت جهاني را براي هواپيماهاي غيرنظامي تعيين مي‌کند. مشارکت برزيل در تجارت هواپيماهاي غيرنظامي (TCA) اکنون تاييد شده است. تاييد عضويت برزيل از نشستي در ژنو، سوئيس صورت گرفت. نقش برزيل در تصميم گيري‌ها و بحث هاي گروه اکنون افزايش يافته است. اين گروه در حال حاضر از 33 اقتصاد تشکيل شده است. ورود کامل برزيل به TCA در انتظار تصويب کنگره ملي اين کشور بوده و حکم رياست جمهوري نيز لازم است. هدف TCA حذف تعرفه واردات تمام هواپيماهاي غيرنظامي و محصولات مرتبط است. اين شامل توربين‌ها، قطعات، شبيه سازهاي پرواز و خدمات تعمير و نگهداري مي‌شود.

https://www.riotimesonline.com/brazil-advances-into-premier-league-of-aircraft-producers/

اعتبارات بانک توسعه اقتصادي و اجتماعي برزيل  98 ميليارد رئال بيشتر از سال قبل خواهد بود

مرکادانته، رئيس بانک توسعه اقتصادي و اجتماعي برزيل (BNDES) اخيراً با اشاره به تمرکز اين بانک براي توسعه صنايع برزيل، به افزايش 40 درصدي در اعتبارات پرداختي به شرکت‌هاي کوچک و متوسط صنعتي برزيل اشاره و  پرداخت‌هاي اين بانک در سال جاري ميلادي را بيشتر از صد ميليارد رئال عنوان نموده‌است. اين بانک توافقنامه‌اي را براي پرداخت اقساط تا سال 2030 براي بازگشت 23 ميليارد رئال در هشت قسط با خزانه برزيل بسته است (قرار بود اين مبلغ تا نوامبر 2023 تسويه گردد) که حاکي از نياز برزيل به سرمايه ارزان‌تر براي گسترش صنايع و زير ساخت‌ها مي‌باشد (منابع اختصاص يافته از خزانه برزيل توسط بانک بندز بيش از 700 ميليارد رئال بوده که تا کنون 693 ميليارد رئال آن پرداخت شده است).

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/desembolsos-do-bndes-em-2023-serao-superiores-aos-r98-bi-de-2022-diz-mercadante/

دولت برزيل قصد دارد در COP28 دبي پروژه‌هاي حمل و نقل را به عنوان دارايي به سرمايه گذاران بين الملل ارائه کند.

يکي از اهداف وزارت حمل و نقل برزيل در  “کاپ 28 دبي” (نهم تا 21 آذرماه)، ارائه پروژه‌هاي حمل و نقل با پايداري به عنوان دارايي به سرمايه‌گذاران بين‌الملل و به ويژه به منظور جذب سرمايه‌گذاري از خاورميانه مي‌باشد.

هدف اين رويداد گرد هم آوردن رهبران کشورهاي مختلف و بازيگران جامعه مدني‌است تا درباره راه‌هاي کاهش سرعت تغييرات آب و هوايي و کاهش اثراتي که قبلاً احساس شده‌است بحث کنند.

جورج سانتورو، دبير اجرايي وزارتخانه حمل و نقل برزيل، از جذب سرمايه خارجي به عنوان “اصل بنيادي” براي تقويت پروژه‌هايي که بسته وزارتخانه را تشکيل مي‌دهند، نام برد.

وي افزوده است ما نياز بسيار زيادي به سرمايه براي شروع اين پروژه‌ها داريم. تامين مالي در برزيل، حتي با BNDES، نرخ بهره بسيار بالايي در رابطه با نرخ بازگشت پروژه‌ها دارد. «اگر بتوانيم از يک صندوق دارايي دولتي مانند عربستان سعودي سرمايه جذب کنيم، با نرخ بسيار پايين‌تري به سرمايه دسترسي خواهيم داشت که باعث بازدهي بيشتر پروژه مي‌شود. با اين کار، ما از پروژه‌هايي استفاده مي‌کنيم که تنها با منابع برزيلي نمي‌توانيم به آن‌ها دست پيدا کنيم».

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/governo-preve-apresentar-projetos-em-transportes-a-investidores-na-cop28-com-sustentabilidade-como-trunfo

منبع: سايت وزارت امور خارجه

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.