مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به اينکه امروز محصولات پتروشيمي ايران از آفريقا، آسيا، اروپا و آمريکا مشتري دارد، گفت: با اجرايي کردن ديپلماسي انرژي در دولت سيزدهم، آمريکاي لاتين هم در هدف‌گذاري بازار پتروشيمي قرار گرفته است و براي صدور خدمات فني به ونزوئلا و برزيل برنامه‌ريزي کرده‌ايم.

به گزارش روابط عمومي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل ، بيژن چگني در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي ايران‌پلاست با اشاره به قرار گرفتن صنعت پتروشيمي ايران در آستانه ۶۰ سالگي، اظهار کرد: تنوع بازار ايران و حضور در بازارهاي جهاني قدرت اقتصادي آن را نشان مي‌دهد. در بازاري که رقباي ما رفتارهاي سياسي و تحريمي داشتند تا ما را به زانو در بياورند، صنعت پتروشيمي تبديل به نقطه قوت کشورمان شده است.

وي با بيان اينکه امروز محصولات پتروشيمي ايران از آفريقا، آسيا، اروپا و آمريکا مشتري دارد، افزود: در دولت سيزدهم و با اجرايي کردن ديپلماسي انرژي که رئيس‌جمهوري و وزارت نفت در پيش گرفتند، آمريکاي لاتين هم در هدف‌گذاري بازار پتروشيمي قرار گرفته است. امروز ما براي صدور خدمات فني در ونزوئلا و برزيل برنامه‌ريزي کرده‌ايم و در بخش‌هاي ديگر مثل بازار پليمر، محصولات پتروشيمي خليج فارس سرآمد است.

رئيس هيئت مديره شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس با اعلام اينکه هلدينگ خليج فارس باوجود محدوديت‌هاي بسيار و موانع، فروش خوبي دارد و ۴۰ درصد فروش پتروشيمي کشور در دست اين هلدينگ است، گفت: با کمک گرفتن از ديپلماسي انرژي در اين دولت براي فروش محصولات پتروشيمي مسيرهاي جديد باز شده و پيشرو هستيم، به نحوي که امروز برخي از کشورهاي ديگر که مورد تحريم قرار گرفته‌اند از تجارب ما براي فروش محصولاتشان استفاده مي‌کنند.

چگني با تأکيد بر اينکه در ساخت بسياري از تجهيزات راهبردي و کاتاليست‌ها به نقطه خودکفايي رسيده‌ايم، گفت: در حوزه دانش‌فني ساخت کاتاليست به بالاي ۹۰ درصد و در ساخت کاتاليست‌ها به حدود ۹۰ درصد خودکفايي رسيده‌ايم. اين تفاوت اندک هم به اين دليل است که هنوز تعدادي از دانش‌فني کاتاليست‌ها به مرحله تجاري‌سازي نرسيده است. با اين حال خوشحاليم که از سال گذشته تعدادي از کاتاليست‌هاي کاربردي صنعت پتروشيمي وارد بازارهاي خارجي شده و به سبد صادراتي افزوده شده‌اند.

مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينکه سال گذشته شاهد ۷ درصد افزايش رشد توليد محصولات پتروشيمي بوديم، ادامه داد: در شرايطي قرار داريم که شرکت‌هاي پتروشيمي مطابق با تأکيد مقام معظم رهبري افزون‌بر توجه به افزايش کمي، به دنبال کيفيت و تنوع هم هستند تا جايگاه خود را در داخل و خارج از کشور حفظ کنند. محصولات پتروشيمي در دوره‌هاي زماني کوتاه با تغيير کيفيت و گريد مواجه هستند و هر روز اين کيفيت‌ها ارتقا مي‌يابد و دسترسي به برخي از گريدهاي گران و خاص در توان هر کشوري نيست. به عنوان نمونه به تازگي دانشمندان ما يک گريد از پي‌وي‌سي را که مصارف پزشکي دارد و بسيار گران است، توليد کرده‌اند و در همين نمايشگاه هفدهم از آن رونمايي شد.

وي با تأکيد بر اينکه بايد روي مسئله تبيين عملکرد صنعت پتروشيمي و جايگاهي که در اين سال‌ها در منطقه و جهان کسب کرده است کار بيشتري انجام شود، يادآور شد: نگاه‌هاي زيادي به عملکرد صنعت پتروشيمي است و مردم خودمان و ساير کشورها بايد بدانند که ما در چه شرايطي و با چه مشقاتي اين ميزان پيشرفت را داشته‌ايم و امروز هيمنه آمريکا شکسته شده است. امروز ايران در محور کشورهايي قرار گرفته که مي‌خواهند حقشان را از امريکا بگيرند و در اين مسير دانش‌فني و همراهي دانش‌بنيان‌ها کمک زيادي داشته است.

منبع: شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس

انتهاي پيام

دسته بندی ها
اخبار و رویداد ها

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.