به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل – گزارشی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا درخصوص راهکارهای گسترش حضور شرکت های ایرانی در بازار برزیل بشرح زیر منتشر شده است.

اعتبار سنجی شرکت های برزیلی و راهکارهای گسترش حضور شرکت های ایرانی در این بازار 

برزیل بعنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان ، مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری و تجارت بین المللی است. با این حال ، افتتاح و حفظ یک شرکت در این کشور نیازمند رعایت مراحل قانونی و بوروکراتیک متعددی است. علاوه بر این ، ثبات بلند مدت شرکت ها ، چه دولتی و چه خصوصی ، چالشی بزرگ در این کشور محسوب می شود.

مراحل ثبت شرکت در برزیل 

افتتاح شرکت در برزیل شامل این مراحل است: انتخاب نوع شرکت ، ثبت نام در انجمن های بازرگانی ، تهیه و تصویب اساسنامه ، ثبت در سازمان مالیاتی فدران (CNPJ)، افتتاح حساب بانکی ، ثبت در اداره مالیات محلی و ایالتی و نهایتاَ دریافت مجوزها و پروانه های لازم . این مراحل نیازمند رعایت دقیق مقررات و تعامل با نهادهای مختلف دولتی در برزیل است.

ثبات شرکت های تجاری در برزیل 

تحقیقات نشان میدهد که اکثر شرکت های جدید در برزیل بیش از سه سال دوام نمی آورند. از سال 1998 تاکنون ، تنها 21.8 میلیون از 60 میلیون شرکتی که در برزیل ثبت شده اند، هنوز فعال هستند. بیش از نیمی از این شرکت ها قبل از سه سال فعالیت خود را متوقف می کنند و بعد از ده سال تقریباَ 99.92 درصد از شرکت های دولتی غیرفعال می شوند و تنها یک سوم از شرکت های بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه داده اند.

اهمیت اعتبار شرکت های تجاری 

با توجه به نرخ بالای عدم ثبات شرکت ها ، اعبار شرکای تجاری اهمیت بالایی پیدا می کند. ایجاد لیست هایی از شرکت های فعال در هر بخش چندان کارآمد نیست ، زیرا این شرکت ها ممکن است به سرعت غیرفعال و یا حتی ورشکسته شوند. گسترش تعامل از طریق رایزنی های بازرگانی با اتاق ها و انجمن های تجاری و صنعتی محلی از جمله راهکارهای مناسب برای فعالیت در برزیل است. در این راستا ، نقش شرکت های چند ملیتی و افزایش حضور آنها در بازارهای نوظهور نیز بسیار مهم است. شرکت های چندملیتی برخلاف اینکه از ثبات بیشتری برخوردارند و حضور آنها در ظاهر به بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری برزیل کمک نموده است ، با ایجاد انحصارات ، وابستگی ، قراردادهای خرید آینده یکطرفه ، در دست گرفتن شرکت های توزیع و بازاریابی و نرخ گذاری در بازار ، مشکلات عملی زیادی را برای فعالین محلی ایجاد نموده و عملاَ یکی از دلایل ورشکستگی شرکت های برزیلی ، حضور ایشان می باشد.

نفود در بازارهای نوظهور 

استراتژی شرکت های چند ملیتی برای نفوذ در بازار برزیل ، می تواند بعنوان یک نمونه قابل بررسی برای شرکت های توانمند ایرانی مطرح باشد. این استراتژی شامل سرمایه گذاری مستقیم در زیرساخت ها ، ایجاد شبکه های توزیع گسترده و همکاری با شرکت های محلی برای بهره بداری از دانش و تجربه بومی است. در برزیل ، این شرکت ها با ایجاد شعب محلی و همکاری نزدیک با نهادهای دولتی و خصوصی ، توانسته اند حضور قدرتمندی در بازار داشته باشند و به رشد اقتصادی کشور متبوع خود و رفع برخی از نیازهای سرمایه ای ، کالایی و خدماتی برزیل نیز کمک کنند. البته به دلیل اهمیت تجاری و اقتصادی برزیل در آمریکای جنوبی ، فرصت استفاده از برزیل بعنوان هاب تجاری در این منطقه نیز وجود دارد.

شرکت های فعال در زمینه هایی مانند انرژی ، گاز ، معدن ، دارو و تجهیزات پزشکی ، خودروسازی ، ماشین آلات ، نهاده ها و محصولات کشاورزی از جمله حوزه هایی هستند که حضور شرکت های خارجی در آنها بسیار محسوس است. این شرکت ها نه تنها در انتقال فناوری و دانش فنی ، بلکه در ایجاد فرصت های شغلی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها ، به توسعه اقتصادی برزیل می پردازند.

نحوه حضور شرکت های ایرانی در برزیل

حضور طرف های تجاری خارجی در برزیل امری طبیعی و رایج می باشد. بنابراین همواره توصیه اصلی به شرکت های معظم ایرانی فعال در زمینه های مورد نیاز شناسایی شده (از جمله صادرات نهاده های کشاورزی و واردات نهاده های دامی و طیور) ایجاد شعب ، دفاتر تجاری و یا تشکیل کنسرسیوم به ویژه در ایالات صنعتی تر از جمله ایالت سان پائولو بوده است.

البته برخی فرصت های سرمایه گذاری و خدمات فنی و مهندسی در ایالات شمالی و کمتر توسعه یافته برزیل وجود دارند که می بایست مد نظر طرف های ایرانی باشد. شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی کشورمان نیز توانایی اجرای این مهم را دارند و پروژه های زیرساختی از جمله راهسازی ، ساخت کارخانه های مرتبط با کودهای شیمیایی ، همکاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر و ساخت نیروگاه های کوچک و زود بازده در اولویت طرف برزیلی قرار داند.

در پایان تایید می گردد یکی از راه حل های تجارت مستقیم با برزیل که به تجربه دیگر کشورها هم ثابت شده ، افتتاح شعب شرکت های توانمند در بازار برزیل است. این روش به ویژه در زمینه شرکت ها و صنایع تولیدی مانند دارو ، تجهیزات پزشکی ، صنایع خودروسازی ، ماشین آلات کشاورزی ، انرژی ، نفت و گاز ، معدن و نهاده ها و محصولات کشاورزی به کار گرفته شده است. این رویکرد باعث می شود شرکت ها بتوانند به صورت مستقیم در بازار برزیل فعالیت کنند و از نزدیک با تغییرات بازار و نیازهای محلی آشنا شوند که در نهایت به افزایش ثبات و موفقیت ایشان مساعدت می کند.

 

 

 

منبع: وزارت امور خارجه

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.