به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- در سال 2024، برزیل دوباره جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان نفت جهان بازپس گرفت. این کشور سال را با تولید روزانه 3.73 میلیون بشکه آغاز کرد اما به دلیل تعمیر و نگهداری سکوهای فراساحلی، نزدیک به 25 درصد از تولید خود را از دست داد. با این حال، برزیل توانست بیش از یک‌سوم از این کاهش را جبران کند، که این امر چالش‌های جدیدی را برای استراتژی‌های کنترل قیمت اوپک ایجاد کرده است. میادین نفتی فراساحلی برزیل مشابه شیل ایالات متحده، بطور منظم بر تعادل جهانی نفت تأثیر می‌گذارند.

در واکنش به این تغییرات، اوپک مقررات صادراتی خود را تعدیل کرده است، اما این اقدام ممکن است در مواجهه با بهبود قوی برزیل نتیجه معکوس داشته باشد. در میان این تغییرات، پترو پراس ، غول نفتی دولتی برزیل، همچنان پیشتازی می کند. این شرکت قصد دارد تا اواخر سال 2024 با راه اندازی کشتی تولید را تا 100000 بشکه در روز افزایش دهد.

این تغییرات بر گفت‌وگوی مستمر برزیل با اوپک اثردارد در حالی که از محدود کردن تولید خودداری می‌کند ولی سعی دارد تعادل بین همکاری و خودمختاری را حفظ می‌کند. طبق پیش بینی شرکت وود مکنزی، تولید نفت برزیل امسال افزایش خواهد یافت. پس از توقف های اخیر، با شروع تولید دو میدان فراساحلی، پیش بینی می شود تولید به میزان 200000 بشکه در روز از سطح قبلی افزایش یابد. 

کارشناسان به طور محتاطانه پیش‌بینی می‌کنند که سقف تولید روزانه برای بقیه سال 3.5 میلیون بشکه باشد. اعتصابات در آژانس محیط زیست برزیل و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در میدان Tupi، که زمانی بسیار پربار بود، نیز از دیگر عوامل موثر بر تولید نفت برزیل هستند.

بررسی تأثیر برزیل بر عرضه جهانی نفت

در حال حاضر پتروبراس در حال انجام مذاکره برای تمدید مجوز بهره برداری است که جهت سرمایه گذاری های آتی آن حیاتی به نظر می رسد که در ادامه باعث رشد نفوذ برزیل بر بازار جهانی نفت و پویایی قدرت و تغییر استراتژی های عرضه را در سراسر جهان را بهمراه خواهد داشت. 

این تحول چشمگیر نه تنها اهمیت استراتژیک برزیل را برجسته سازی می کند ، بلکه پیچیدگی های حاکمیت جهانی انرژی را نیز نشان می دهد.

 

 

 

 

منبع: The Rio Times

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.