به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- گزیده اخبار و تحولات بخش کشاورزی برزیل در آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بازار سهام برزیل در سال 2023 به رکورد بالایی رسید

در روز پنجشنبه، 16 نوامبر 2023، شاخص اصلی بورس سان پائولو، Ibovespa، به بالاترین حد خود یعنی 124639 واحد رسید که نشان دهنده افزایش 1.20 درصدی بود. این بالاترین میزان از 29 جولای 2021 است که به 125675 امتیاز رسید.بالاترین رکورد قبلی خود در دوره سوم ریاست جمهوری لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا را پشت سر گذاشت. در 14 نوامبر، شاخص در 123166 واحد بسته شد. در بازار ارز نیز دلار تجاری با افزایش اندکی و حدود 0.16درصد، به 4.87 رئال رسید. رشد بازار سهام به دنبال انتشار آمار تورم در ایالات متحده بود. داده‌های اکتبر هیچ تغییری نشان نداد و در صفر درصد باقی ماند.

https://www.riotimesonline.com/brazilian-stock-market-hits-record-high-in-2023/

رشد سود برای بانک های بزرگ برزیل

پنج بانک برتر برزیل در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش سود داشتند و به 28.4 میلیارد رئال (تقریباً 5.8 میلیارد دلار) رسید. پیشتاز این رشد عمدتاً از طریق درآمدهای اعتباری بود و بانکهای برتر شامل Itaú Unibanco، Banco do Brasil، و Caixa Econômica Federal هستند. با نگاهی به آینده، بانک‌های دولتی برزیل انتظار دارند که در سال 2024 پیشرفت بیشتری در عملیات اعتباری داشته باشند که با کاهش نرخ سلیک (سود پایه بانکی در بزیل که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود) تقویت شده است. این امرغیرمنتظره بود، زیرا بازار رشد 0.1 درصدی را پیش بینی کرده بود. در همین حال، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا تصمیم گرفت هدف کسری مالی سال 2024 را صفر نگه دارد.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/growth-in-profits-for-brazils-major-banks/

افزایش صادرات قهوه برزیل به بازارهای رقیب ویتنام و اندونزی

برزیل، به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر قهوه، به رقبای ویتنامی و اندونزیائی در زمینه رفع مشکلات محصولات قهوه ایشان کمک می‌کند. در ماه اکتبر، واردات قهوه اندونزی از برزیل 99 درصد افزایش یافت و به 66.1 هزار کیسه رسید. ویتنام، یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ، نیز به برزیل روی آورد و در ماه گذشته بیش از 6 هزار کیسه خریداری کرد که جمعاً در سال جاری به 140.3 هزار کیسه رسید.

به گفته شورای صادرکنندگان قهوه برزیل (Cecafé) اگرچه این ارقام در مقایسه با مشتریان بزرگتر برزیل متوسط هستند، اما قابل توجه بودند. صادرات قهوه برزیل در اکتبر با 4.35 میلیون کیسه به اوج خود رسید که نشان دهنده افزایش 21.8 درصدی نسبت به سال گذشته و بالاترین حجم ماهانه از دسامبر 2020 است.

رئیس شورای مذکور، قهوه رقابتی کانفورا برزیل را به عنوان یکی از جذابیت‌های مهم برای خریداران برجسته کرد. صادرات به ویتنام و اندونزی به طور قابل توجهی از ژانویه تا اکتبر امسال افزایش یافته است. تغییر در مقاصد صادراتی برزیل نیز مشاهده شد. به طور سنتی، ایالات متحده و آلمان واردکنندگان اصلی قهوه برزیل هستند.

https://www.riotimesonline.com/brazils-coffee-exports-surge-to-competing-markets-vietnam-and-indonesia/

برزیل به لیگ برتر تولیدکنندگان هواپیما صعود کرد

برزیل رسماً به یک توافقنامه پیوست و به عضویت یک گروه جهانی از تولیدکنندگان پیشرو هواپیما درآمد. این توافقنامه استانداردهای تجارت جهانی را برای هواپیماهای غیرنظامی تعیین می‌کند. مشارکت برزیل در تجارت هواپیماهای غیرنظامی (TCA) اکنون تایید شده است. تایید عضویت برزیل از نشستی در ژنو، سوئیس صورت گرفت. نقش برزیل در تصمیم گیری‌ها و بحث های گروه اکنون افزایش یافته است. این گروه در حال حاضر از 33 اقتصاد تشکیل شده است. ورود کامل برزیل به TCA در انتظار تصویب کنگره ملی این کشور بوده و حکم ریاست جمهوری نیز لازم است. هدف TCA حذف تعرفه واردات تمام هواپیماهای غیرنظامی و محصولات مرتبط است. این شامل توربین‌ها، قطعات، شبیه سازهای پرواز و خدمات تعمیر و نگهداری می‌شود.

https://www.riotimesonline.com/brazil-advances-into-premier-league-of-aircraft-producers/

اعتبارات بانک توسعه اقتصادی و اجتماعی برزیل  98 میلیارد رئال بیشتر از سال قبل خواهد بود

مرکادانته، رئیس بانک توسعه اقتصادی و اجتماعی برزیل (BNDES) اخیراً با اشاره به تمرکز این بانک برای توسعه صنایع برزیل، به افزایش 40 درصدی در اعتبارات پرداختی به شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی برزیل اشاره و  پرداخت‌های این بانک در سال جاری میلادی را بیشتر از صد میلیارد رئال عنوان نموده‌است. این بانک توافقنامه‌ای را برای پرداخت اقساط تا سال 2030 برای بازگشت 23 میلیارد رئال در هشت قسط با خزانه برزیل بسته است (قرار بود این مبلغ تا نوامبر 2023 تسویه گردد) که حاکی از نیاز برزیل به سرمایه ارزان‌تر برای گسترش صنایع و زیر ساخت‌ها می‌باشد (منابع اختصاص یافته از خزانه برزیل توسط بانک بندز بیش از 700 میلیارد رئال بوده که تا کنون 693 میلیارد رئال آن پرداخت شده است).

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/desembolsos-do-bndes-em-2023-serao-superiores-aos-r98-bi-de-2022-diz-mercadante/

دولت برزیل قصد دارد در COP28 دبی پروژه‌های حمل و نقل را به عنوان دارایی به سرمایه گذاران بین الملل ارائه کند.

یکی از اهداف وزارت حمل و نقل برزیل در  “کاپ 28 دبی” (نهم تا 21 آذرماه)، ارائه پروژه‌های حمل و نقل با پایداری به عنوان دارایی به سرمایه‌گذاران بین‌الملل و به ویژه به منظور جذب سرمایه‌گذاری از خاورمیانه می‌باشد.

هدف این رویداد گرد هم آوردن رهبران کشورهای مختلف و بازیگران جامعه مدنی‌است تا درباره راه‌های کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی و کاهش اثراتی که قبلاً احساس شده‌است بحث کنند.

جورج سانتورو، دبیر اجرایی وزارتخانه حمل و نقل برزیل، از جذب سرمایه خارجی به عنوان “اصل بنیادی” برای تقویت پروژه‌هایی که بسته وزارتخانه را تشکیل می‌دهند، نام برد.

وی افزوده است ما نیاز بسیار زیادی به سرمایه برای شروع این پروژه‌ها داریم. تامین مالی در برزیل، حتی با BNDES، نرخ بهره بسیار بالایی در رابطه با نرخ بازگشت پروژه‌ها دارد. «اگر بتوانیم از یک صندوق دارایی دولتی مانند عربستان سعودی سرمایه جذب کنیم، با نرخ بسیار پایین‌تری به سرمایه دسترسی خواهیم داشت که باعث بازدهی بیشتر پروژه می‌شود. با این کار، ما از پروژه‌هایی استفاده می‌کنیم که تنها با منابع برزیلی نمی‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم».

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/governo-preve-apresentar-projetos-em-transportes-a-investidores-na-cop28-com-sustentabilidade-como-trunfo

منبع: سایت وزارت امور خارجه

انتهای پیام

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.