به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل-  شرایط و ضوابط ورود شرکت‌های فنی و مهندسی خارجی جهت ورود به بازار کشور برزیل به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مناقصات در برزیل به صورت ملی و محلی برگزار می‌شوند و اخیراً برای همسویی بیشتر با مقررات سازمان تجارت جهانی، مقامات برزیلی تغییراتی در زمینه پذیرش شرکت‌های بین المللی در پروژه‌های خود لحاظ نموده اند که در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود.

در سنوات اخیر به دلیل نیاز برزیل در زمینه جذب سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی عمدتاً در حوزه نفت و گاز، پروژه‌های مرتبط با این حوزه از سوی سازمان توسعه تجارت و سرمایه گذاری برزیل (اپکس) معرفی شده اند. برای شرکت در مناقصات این حوزه، همانطور که در گذشته اشاره شده است، شرکت های خارجی نیاز به برخورداری از دفتر نمایندگی (شعبه) در برزیل و حضور وکیل رسمی و حساب بانکی فعال در این کشور می‌باشند (هزینه حدود 150 هزار رئالی (سی هزار یورو) برای ثبت نام در سامانه سازمان تحقیقات انرژی برزیل از هر شرکت اخذ می‌شود تا از تاریخ دقیق مناقصه مطلع نمایند و هزینه دریافت اسناد مناقصه نیز به صورت جداگانه اخذ می‌شود).

همچنین از شرایط اجازه مشارکت شرکتها در این دست پروژه‌ها، بعضا غیرتحریمی‌بودن شرکت و کشور مبداء نیز می‌باشد (قبل از اقدام برای شرکت در مناقصه می‌بایست از جزئیات تحریمی آگاه شده و به عنوان نمونه در اسناد عمومی مناقصه کارخانه تولید کود اوره که از پروژه‌های حوزه نفت و گاز برزیل بود، به لزوم غیرتحریمی‌بودن شرکت و کشور اشاره شده است).

توصیه می‌شود که برای مطالعه شرایط کامل شرکت در مناقصات شرکت دولتی پتروبراس برزیل و بطور کلی سرمایه گذاری در برزیل به تارنماهای رسمی ذیل مراجعه شود:

https://transparencia.petrobras.com.br

https://www.investinbrasil.com.br

https://www.epe.gov.br/en

در زمینه مابقی پروژه‌های فنی و مهندسی، مناقصه‌ها مربوط به دولت فدرال و 27 دولت ایالتی هستند که هر کدام اقتضائات خود را داشته و نیاز هست که در همین بخش هم کار کارشناسی متناسب با استفاده از خدمات وکلای محلی انجام شود. برای این حوزه نیاز به ارتباطات و تماس با شهرداری‌ها و فرمانداری‌های ایالات مختلف و به ویژه ایالات صنعتی برزیل است. پیشنهاد سفارت کشورمان حضور نمایندگان کنسرسیومی از شرکت های فنی و مهندسی کشورمان حداقل در ایالت سان پائولو برزیل برای بررسی پروژه‌های موجود و ارزیابی نحوه حضور در این پروژه‌ها می‌باشد تا ضمن کاهش هزینه‌ها بصورت متمرکزتری بر صادرات خدمات فنی و مهندسی به برزیل تمرکز نمایند.

لینک شرکت های حقوقی واقع در ایالت سان پائولو جهت استفاده محتمل شرکت های ایرانی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

https://www.jusbrasil.com.br/advogados/sp

همچنین اطلاعات به روز شده در زمینه شرکت در مناقصات برزیل به شرح ذیل ارایه می‌گردد:

– از لحاظ سوابق، قیمت عامل اصلی برای نهادهای بخش عمومی‌برزیل در هنگام انتخاب تامین کنندگان است. اخیراً نهادهای بخش دولتی این کشور، در سطح ملی و محلی، از ایجاد تمایز بین شرکت های داخلی و خارجی در طول فرآیند مناقصه منع شده اند که موضوع مثبتی برای شرکتهای خارجی بشمار می آید. بطور کلی اصلاحات اخیر در تدارکات دولتی برزیل، رقابت شرکت های خارجی را در مناقصه‌های بخش دولتی آسان‌تر کرده است. روال بصورتی است که ممکن است در آینده، الزام به حضور شرکتها در برزیل مرتفع شود.

– برای اینکه یک شرکت بین المللی بتواند با موفقیت در تدارکات عمومی رقابت کند، باید قوانین و مقرراتی را که معمولاً به این بخش بستگی دارد، را بصورت کامل در نظر داشته باشد. پیشنهادهای شرکت در مناقصات ممکن است نیاز به ارائه اطلاعاتی در مورد تامین مالی، مهندسی، قابلیت‌های تجهیزات، آموزش و خدمات پس از فروش داشته باشند. پیشنهادهای برنده بر اساس کمترین قیمت، بهترین تکنولوژی یا ترکیبی از این دو انتخاب می‌شوند. هنگامی‌که دو فروشنده واجد شرایط یکسان در نظر گرفته می‌شوند، اولویت طرف برزیلی عموماً شرکت دارای تجربه کاری بالاتر در حوزه مرتبط می‌باشد.

– برزیل به شرکت‌های خارجی دارای شخصیت حقوقی مستقر در برزیل اجازه می‌دهد تا برای تدارکاتی که از طریق وام‌های بانک توسعه چندجانبه تامین می‌شود، رقابت کنند.

– برزیل در حال اجرای قانون تدارکات دولتی جدید است که در آوریل 2021 لازم الاجرا شده و باید در سال 2024 به طور کامل اجرا شود. این قانون در مورد تدارکات در سطوح ملی و محلی اعمال می‌شود، اگرچه ایالت ها و شهرداری‌های برزیل ممکن است تا مهلت 2024 همه الزامات را برآورده نکنند. شرکت های خارجی و بین المللی شرکت کننده در تدارکات عمومی‌برزیل باید این موارد را به دقت مدنظر داشته باشند: مهلت های استاندارد مناقصه، اجرای فرآیندهای مناقصه الکترونیکی، آگاهی از انتشار مناقصه‌های دولتی در یک پورتال تدارکات ملی و دسترسی به اسناد مورد نیاز (نیازمند استفاده از خدمات شرکتهای حقوقی در برزیل می‌باشد). متن کامل قانون جدید برزیل در این خصوص در آدرس ذیل موجود است:

https://legis.senado.leg.br/norma/33382036?_gl=1*1v7s79a*_ga*MTk3MjIyNTUzMS4xNjk1OTA5NzA1*_ga_CW3ZH25XMK*MTY5NjUyMTA4OC4zLjAuMTY5NjUyMTA4OC4wLjAuMA..

– برای پروژه‌های خدمات معماری و مهندسی، برزیل از پیشنهاد دهندگان می خواهد که از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) (نمایش دیجیتالی از ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی تأسیسات مدنظر) یا استانداردهای بین المللی مشابه در پروژه‌های خود استفاده کنند (که معمولاً هزینه‌های گزافی دارد). در حالی که ترجیحات استفاده از شرکتهای برزیلی همچنان وجود خواهد داشت، هدف کلی دولت برزیل این است که مناقصه‌های عمومی در سطوح فدرال، ایالتی و شهرداری با سازمان تجارت جهانی و استانداردهای بین المللی همسو شود. برای مطالعه بیشتر در زمینه پروتکل‌های مدل سازی اطلاعات ساختمان به لینک زیر مراجعه شود:

https://cms.law/en/int/expert-guides/cms-expert-guide-to-building-information-modelling-bim/brazil

منبع: سایت وزارت امور خارجه

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.