به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل- نشست کميسيون تخصصي توسعه صادرات غيرنفتي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل با حضور مسئولان و اعضاي اتاق هاي مشترک بازرگاني و شماري از تجار و فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد .

 سيد فخرالدين عامريان رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل با اشاره به اهميت تشکيل کمسيون تخصصي توسعه صادرات غيرنفتي ايران و برزيل به عنوان يک خرد جمعي گفت : يکي از حوزه‌هاي مهم و تأثيرگذار بر توليد ناخالص داخلي در کشور، صادرات غيرنفتي است که مي‌تواند از مجاري مختلفي، بر توليد ناخالص داخلي اثرگذار باشد. اقتصاد ايران که به‌واسطه درآمدهاي نفتي و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن‌گونه که بايد بخش غيرنفتي خود را بهبود دهد، مي‌تواند در شرايط تنگناي درآمدهاي نفتي از جايگزيني صادرات غيرنفتي براي جبران صادرات نفتي بهره ببرد و اين اقدام از ضروريات اقتصاد کشور براي گذار به يک اقتصاد سالم و با درآمدهاي پايدار است.

وي تاکيد کرد : آمارهاي اخير نشان مي دهد که علي رغم وجود تحريم ها تجارت غيرنفتي ايران بالاي 19 درصد رشد داشته است و اين نشان دهنده اين است که در شرايطي که دولت در کنار بخش خصوصي قرار گرفت و نه آنکه رقابت کند، چرخه تجارت کشور در مسير درستي حرکت مي کند .

عامريان افزود : اما براي آنکه حرکت رو به رشد صادرات کشور تداوم داشته باشد نيازمند آن هستيم که سياست‌هاي تجاري کشور از يک روند باثبات در بلندمدت و در جهت تعامل بيشتر با کشورهاي هدف تجاري تدوين و عملياتي شوند. به‌عبارت ديگر اگرچه طي سال‌هاي اخير اقدامات متعددي انجام شده است، اما آمار صادرات غيرنفتي کشور متناسب با ظرفيت‌هاي بالقوه اقتصادي کشور نبوده و نيست. براي اينکه بتوان به‌طور بنيادي و بلندمدت تأثيرگذاري صادرات غيرنفتي را در حوزه توليد مشاهده کرد، بايد بعد از اصلاحات ساختاري (اصلاح و تقويت قوانين و مقررات، فرايندها و سامانه‌هاي تجارت خارجي)، بخش‌هايي از اقتصاد کشور که مزيت دارد را شناسايي و توليدات با فناوري بالا را در آن بخش‌ها ساماندهي کرد. بدون ترديد انجام اين مهم مستلزم آن است که هم افزايي و همکاري مثبت ميان بخش هاي دولتي و خصوصي شکل گيرد، تا تعهد به برنامه و اقدام وجود داشته باشد .

وي گفت : پيشنهاد دارم تا کليد واژه ” ديپلماسي تجارت ” به عنوان يک رکن اساسي در متن گفت و گوي مسئولان و در متن برنامه هاي دستگاهي و سازماني قرار گيرد، و در اين صورت ساير اجزاي اقتصادي کشور نظير همين اتاق هاي مشترک، تجار، بازرگانان، هلدينگ ها و نهادهاي اقتصادي هر کدام در موضوع ماموريت خود راهبر پيشبرد اهداف ديپلماسي اقتصادي کشور خواهند بود .

وي تصريح کرد : اينک اتاق مشترک ايران و برزيل خود را به عنوان يک رکن اجراي اهداف ديپلماسي اقتصادي کشور مي داند و لذا با استقرار اين دفتر در کشور برزيل و اخذ مجوز مرکز تجاري ايرانيان در برزيل به عنوان اولين اتاق مشترکي هستيم که در کشور مقابل داراي استقرار دائم و فعاليت چند بعدي هستيم و اين را فرصتي براي حل مسائل مي دانيم .

وي خاطرنشان ساخت : انتظار مي رود تا سازمان کشتيراني با حمايت و همکاري به تقويت مسير کشتيراني اين خط کمک کند و از سوي ديگر دستگاههاي مسئول با تجميع ظرفيت هاي خود به تقويت سبد کالاي مورد تهاتر و يا تبادل کمک کنند .

رييس کمسيون کشاورزي مجلس : از هيچ کمکي دريغ نمي کنيم

محمد جواد عسکري رييس کمسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ظرفيت هاي موجود توسعه تجارت متمرکز بر محصولات کشاورزي ميان ايران و برزيل گفت : دو کشور ظرفيت‌هاي فراواني در زمينه‌هاي مختلف از جمله کشاورزي، پزشکي، صنعت، پتروشيمي و گردشگري دارند و اميدواريم بتوانيم در راستاي منافع دو کشور از اين ظرفيت ها استفاده کنيم.

وي افزود : هيات کميسيون کشاورزي در سفري که به برزيل داشت جلسات و نشست هاي متعددي را با مسئولان آن کشور برگزار کرد که در تمام اين جلسات ضمن بررسي  ظرفيت‌هاي همکاري في‌مابين تلاش شد تا مسائل و مشکلاتي که ممکن است موانعي را ايجاد کند بررسي شود و در اين مدت نيز جلسات متعددي را در کمسيون کشاورزي برگزار کرديم تا بتوانيم اين مسير همکاري ها را تقويت و تسهيل کنيم .

وي تاکيد کرد :دولت و مجلس بايد بسترسازي مناسب و انگيزه و اميد براي توليد کنندگان محصولات ارزشمند کشاورزي و باغي ايجاد کند، و قطعا بايد به سمتي  الوصول کردن فضاي صادرات و کنار رفتن بروکراسي‌هاي اداري دست و پاگير حرکت کنيم .

عسکري با بيان اينکه در مجلس شوراي اسلامي طرح‌هاي خوبي در حمايت از کشاورزان و باغداران و دامداران در حال تبديل شدن به قانون است، تصريح کرد: نکته بسيار حائز اهميت علاقمندي بيش از 500 ميليون جمعيت همسايگان کشورمان به محصولات ارگانيک و باکيفيت کشاورزي و باغي کشورمان است که البته اگر از حمايت توليدکنندگان و صادر کنندگان ايراني غافل شويم ديگران بازارهاي مدنظر را تصاحب مي کنند.

رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در بودجه امسال اعتبارات خوبي به بيمه محصولات کشاورزي اختصاص يافته است گفت: ما در کمسيون کشاورزي آماده گفت و گو با تمام تجار ايراني هستيم و از هيچ اقدامي براي بهبود توسعه تجارت ميان دو کشور ايران و برزيل نيز دريغ نخواهيم کرد .

معاون وزير جهاد کشاورزي : صادرات ميوه به برزيل آغاز مي شود

در ادامه اين نشست محمد مهدي برومندي معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي با اشاره به برنامه ريزي براي صادرات محصولات کشاورزي گفت: کيوي و مرکبات به زودي در سبد صادرات به برزيل قرار خواهند گرفت .

وي افزود : طي يکسال گذشته ميزان توليد محصولات باغي رشد يافته است و يک ميليون و ۷۰۰ هزار تن بر محصولات افزوده شده است.

معاون وزير جهاد کشاورزي سرمايه گذاري براي رشد صادرات محصولات باغي را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: قرارگاهي در وزارت جهاد کشاورزي براي ديپلماسي غذايي تشکيل شد که همه دستگاه‌هاي متولي صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزي رصد مي‌شود و اگر موانعي براي صادرات محصولات کشاورزي وجود داشته باشد اهتمام براي برطرف کردن آن وجود خواهد داشت.

وي اضافه کرد: رفع تعهد ارزي از مواردي است که در قرارگاه ديپلماسي غذايي مورد بحث و بررسي قرار گرفته و اميدواريم به نتيجه مطلوب برسد.

عاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي گفت: بايد محصولات مختلف بخش کشاورزي در کنار رفع نياز مردم، با رويکرد تجاري و متناسب با نيازهاي بازارهاي هدف صادراتي توليد شود.

برومندي با اشاره به اينکه کشور ما در توليد همه ميوه ها، به جز چند ميوه گرمسيري، به خودکفايي رسيده است، گفت: ۴۰۰ ميليون دلار طي سال گذشته صرف واردات موز به کشور و ۱۵۰ هزار ميليارد ريال براي واردات چند ميوه گرمسيري هزينه شده و حال آنکه کشور ما قابليت هاي خوبي براي توليد اين محصولات دارد و تنها چابهار و سواحل مکران ما، همانند گلخانه بزرگي، مستعد توليد اين نوع ميوه ها هستند و مي توانند نياز کشور را برطرف کنند.

نائب رييس اتاق بازرگاني ايران : اتاق هاي مشترک نقش مهمي در توسعه صادرات دارند

حسين سلاح ورزي نائب رييس اول اتاق بازرگاني ايران نيز در اين نشست ضمن تشکر از فعاليت هاي اتاق مشترک بازرگاني ايران و برزيل گفت : مي بايست بخش خصوصي بتواند تصميم ساز حوزه توسعه تجارت بين المللي باشد و قطعا اتاق هاي مشترک نقش مهمي در نهادينه کردن و اثر بخش سازي اين بخش در اقتصاد کلان کشور و توسعه صادرات غيرنفتي دارند .

وي افزود : صنعتگران و متخصصان ايران در حوزه‌هاي زيرساخت و خدمات فني و مهندسي، معدن، دارو، تجهيزات پزشکي و ماشين‌آلات کشاورزي، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند و اتاق بازرگاني مشترک مي‌توانند زمينه لازم براي به هم رساني و استفاده از اين ظرفيت‌ها براي کمک به توسعه تجارت را فراهم آورد.

رييس خانه معدن ايران : همکاري معدني ايران و برزيل آغاز شده است

محمدرضا بهرامن رييس خانه معدن ايران در اين نشست با اشاره به سفر هيات معدني به کشور برزيل گفت : کشور برزيل يکي از بزرگترين ذخاير معدن در دنيا را دارد وفرصت خوبي براي سرمايه گذاري و همکاري هاي دو سويه ميان ايران و برزيل است .

وي با تاکيد بر لزوم اعتماد به بخش خصوصي گفت : هر جا که در حوزه معدني بخش خصوصي وارد شده است موفق بوده و نمونه آن اين است که نخستين هيات معدني را به کشور برزيل برديم و اين سفر مقدمه آغاز حرکت خوبي در حوزه همکاري هاي معدن ميان دو کشور شد .

بهرامن با اشاره به نقش توسعه و تقويت لجستيک در توسعه تجارت معدني ميان ايران و برزيل گفت : بدون ترديد تقويت خطوط لجستيک دريايي که مسير تجارت دو کشور است از اهميت برخوردار است و جاي دارد تا به بخش خصوصي اجازه داده شود که وارد اين حوزه شوند و خودشان نسبت به توسعه  و تقويت حمل و نقل اقدام کنند و تاکيد مي کنم که بدون توسعه لجستيک توسعه صادرات و تجارت بي معناست و امکان ندارد .

 

Câmara de Comércio, Indústrias, Minas e Agricultura Brasil-Irã CCIMABI
© 2023 Iran-Brazil Joint Chamber of Commerce. All Rights Reserved.